mijn baas belt mij kwartier voor aanvang werktijd af dat er niet genoeg werk is. Sta al meer dan week op rooster. mag dit zomaar? ik ben koerier.

Deze week zijn meerdere collega's op het laatste moment afgebeld. Werkgever reageert niet op vragen hierover.
Ik heb geprobeerd eea op te zoeken in cao beroepsgoederenvervoer maar denk dat ik verkeerd zoek vandaar dat ik het hier vraag.
Mag ik nu alsnog een bepaalde tijd schrijven voor de niet gewerkte uren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Dat hangt af van het soort dienstverband dat je hebt met je werkgever en daarmee samenhangend het arbeidscontract.

Als je in vaste dienst bent dan is de werkgever verplicht volgens CAO je een 40 urige werkweek te garanderen. Dat houdt in dat de werkgever dan verplicht is je loon door te betalen (5 x 8 uur = 8 uur per dag) ook als er even geen werk voor je is.
Ook als je een tijdelijk contract hebt, bijv. een half jaar contract, dan gelden die bepalingen.
Eventuele opgebouwde tijd voor tijd uren mogen daarvoor door de werkgever aangesproken worden, mits in overleg.
De werkgever mag tevens de eerder in de week gemaakte overuren verevenen met te kort gewerkte dagen in de lopende week. Dus als je bijv. op maandag 13 uur gewerkt hebt (= 5 overuren) en op dinsdag 8 uur en woensdag niets dan mag de werkgever die 5 overuren op de woensdag zetten en moet hij deze deze aanvullen met 3 uren. De 30% toeslag vervalt dan.

Werk je op basis van een 0 uren contract of op afroepbasis, dan worden alleen de daadwerkelijk gewerkte uren uitbetaald en heb je geen recht op uren-derving.
Ook alle gewerkte overuren moet hij gewoon uitbetalen ook al werk je dan minder dan 40 uur per week.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvulling op jouw antwoord: Heb je een (vast/ halfjaar) contract voor (bijvoorbeeld) 14 uur per week, dan geldt : kom je niet aan je uren, dan mag een werkgever uren van een andere dag of week erbij plakken of weghalen, als het aantal uren per half jaar maar klopt. Overigens is dit geen antwoord op de vraag, of je een kwartier tevoren je personeel nog af kan zeggen.