Mag je werkgever geld inhouden bij eerder uit dienst treding?

Ik kreeg te horen dat mijn contract niet werd verlengd en had binnen enkele dagen een nieuwe baan aangeboden gekregen. Nu kon ik bij mijn vorige werkgever per 1 mei uit dienst i.p.v 16 april en hoefde ik maar 5 dagen op te nemen . Op mijn loonstrook stond ook uit dienst ben per 1 mei, echter staat er ook dat ik -130 uur moet betalen en dus geld moest betalen aan mijn baas. De hele maand april heb ik dus ook niet uitbetaald gekregen.

Hun beredenering is dat ik in t/m 16 mei nog ingeroosterd stond en dit toch moet betalen.

Kan dit zomaar? Op mijn loonstrook staat echt dat ik per 1 mei uit dienst ben en dan kunnen zij mij toch niet geld in rekening brengen of wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Summo
8 jaar geleden
Je vraag is niet zo duidelijk zo, waarom blijf je een halve maand langer in dienst dan was afgesproken, als je toch toch 16 april een contract hebt, waar komt dan die 1 mei vandaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik denk dat vraagsteller bedoelt contract tot 16 mei, ipv 16 april.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je geld terug moet betalen gaat alleen op als ze je salaris tot 16 mei uitbetalen. Als april de laatste salaris betaling is dan kunnen ze niets inhouden.

Antwoorden (2)

Nee, dit mag niet.

Helaas zit er tussen gelijk hebben en gelijk krijgen een groot verschil, zeker als het over dit soort relatief kleine bedragen gaat.

Wat je kan doen is de ex werkgever een brief sturen waarin je hem verzoekt om het niet uitgekeerde salaris alsnog uit te keren.

Bij het juridisch loket helpen ze je graag om een mooie brief te maken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normaal gesproken kan dat niet. Het loon moet worden doorbetaald t/m de datum 'einde dienst', daarna houden de rechten en plichten op. Eventuele inroostering na de overeengekomen datum "einde dienst" is niet van belang want je bent na de datum "einde dienst" geen werknemer meer van het desbetreffende bedrijf.

Een omstandigheid waarin het wel kan:
de werknemer heeft t/m de datum 'einde dienst' meer vakantiedagen opgenomen dan hij aan voorraad had. Anders gezegd: de werknemer heeft een voorschot genomen op zijn vakantiedagentegoed. De geldwaarde van die reeds genoten maar niet opgebouwde dagen mag in mindering worden gebracht bij de eindafrekening.
Computoon