kan je werkgever je verplichten om in het weekend onbetaald te werken?

Voorbeeld: je werkt je normale contract uren doordeweeks tijdens kantooruren. Nu wordt er van de werknemers verwacht dat ze onbetaald op een zaterdag ergens met een kraampje aanwezig zijn. De leidinggevende in deze zitten uiteraard gewoon netjes thuis...
Volgens mij kan dit niet en moet je voor arbeid die je verplicht wordt gewoon betaald worden. Maar ik kan niet direct een artikel vinden op internet waar dit duidelijk beschreven staat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee dat kan hij niet verplichten. De wet hierin 7:628 BW bepaald dat. Het dient dan zo al tot overwerk gerekend te worden. Voor al het werk dient er een vergoeding te komen tenzij ander overeengekomen.

Toegevoegd na 6 minuten:
En kijk in je CAO of je verplicht kan worden om op zaterdag te werken. In de wet is het niet verboden om op zaterdag te werken, sterker nog, de zaterdag wordt gelijkgesteld aan een doordeweekse werkdag. Dit betekent niet dat er geen extra rechten zijn bij werk op zaterdag.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Castle, ik kan uit de bovengenoemde artikelen niet direct opmaken dat het om onbetaalde arbeid gaat of ligt dit aan mij?
Castle
8 jaar geleden
Bw7:627:
Geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel627 Je kan dus ook redeneren dat er dus wel loon is verschuldigd voor wel bedongen arbeid.
Wanneer de werkgever in gebreke blijft wat betreft loonbetaling dan kan de werknemer overgaan tot loonvordering. De werknemer dient dan eerst hulp in te schakelen van de vakbond, rechtsbijstandverzekering of een advocaat. Hier kan zelfs een wettelijke rente op berekend worden. Meer informatie kun je ook vinden bij het juridisch loket.
Castle
8 jaar geleden
Ik heb even verder gezocht voor je en kwam tot deze link:
http://www.arbeidsrechter.nl/loon-werknemer-trouwen-bevalling-huwelijk Conclusie: De werkgever moet doorgaans alleen loon betalen, als de medewerker heeft gewerkt (art 7:627 BW). Doorgaans is er loon verschuldigd na werk over een bepaalde tijdseenheid (uren, dagen etc). Hopelijk bent u hiermee geholpen.