Geld voor mij de oude regeling of Wet werk en zekerheid?

Ik heb op 3jan 2015 mijn 3e contract gekregen voor een jaar.
Waarschijnlijk word deze niet omgezet in een vast dienstverband omdat dit niet gebruikelijk is binnen ons bedrijf.

Krijg ik ook na 1juli 2015 niet automatisch een vaste aanstelling volgens de Wet werk en zekerheid? ik werk dan al meer dan 24mnd bij het bedrijf.

Toegevoegd na 44 seconden:
Of geld de CAO?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee je hebt een contract voor bepaalde tijd en als ze dat niet willen verlengen dus omzetten naar vast houdt het op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee . Maar wel een transito vergoeding . En de werkgever moest je een maand van te voren schriftelijk laten weten wat hij vj wilde . Dus zeg 1 dec . Zo niet dan een vergoeding . Zo ook weer 1 dec AS . Daarbij een vergoeding over de periode in dienst . Raadpleeg de UWV .

Antwoorden (1)

Nee. Die gaat pas gelden als op of na 1-7-15 een opvolgende overeenkomst wordt afgesloten.

Als overgangsregeling gelden voor de 'keten' de huidige regels. Dit is dus je tweede (en laatste) verlenging. Je huidige overeenkomst eindigt dus automatisch ('van rechtswege') begin 2016 en de werkgever heeft dan de keus: een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aanbieden of "niets".

Toegevoegd na 10 minuten:
Het zou anders zijn geweest wanneer je eerste arbeidsovereenkomst voor een jaar begin 2015 zou zijn afgesloten. Dan had nog 1x een jaarcontract gegeven kunnen worden begin 2016. Of 2x een halfjaarcontract.

Toegevoegd na 6 uur:
Wat nu wél geldt (omdat dit al op 01-01-2015 is ingegaan) is het verplichte 'aanzeggen':

"Indien de werknemer een contract heeft van 6 maanden of langer, moet de werkgever minimaal 1 maand voor afloop van het contract aangeven of het contract wordt verlengd of niet. Dit heet de aanzegtermijn. De verplichte aanzegging geldt vanaf 1 januari 2015.

Houdt werkgever zich niet aan de aanzegverplichting dan is werkgever een schadevergoeding van ten hoogste 1 maandsalaris aan werknemer verschuldigd."
(Bron: http://www.ontslagspecialist.nl/wet-werk-en-zekerheid.html)

Toegevoegd na 6 uur:
Dan de CAO. Als een CAO van toepassing is geldt het volgende:

"Is op 1 juli 2015 op een tijdelijke arbeidsovereenkomst een cao van toepassing en is bij die cao de huidige ketenregeling van toepassing verklaard of is daarvan afgeweken, dan blijft de (afwijking van de) huidige ketenregeling van toepassing totdat de cao afloopt, maar maximaal tot 1 juli 2016. Op dat moment wordt het nieuwe recht direct van toepassing op lopende tijdelijke arbeidsovereenkomsten."
(Bron: http://www.boekel.com/nl/data/expertises/special-topics/wet-werk-en-zekerheid/wwz-wijzigingen-in-de-ketenregeling-per-1-juli-2015-(b))
Computoon