Ziekgemeld omdat ik overspannen ben door arbeidsconflict, mag arbeidsarts zeggen weer te gaan werken?

Probeer het kort te houden..
Door een zeer dominante werkgever en thui s situatie gisteren een afspraak gemaakt met huisarts.
Echter toen ik aangaf de volgende dag wat later te komen, werd ik bij mijn werkgever geroepen.
Hij gaf aan niet tevreden te zijn over mijn functioneren en wil door middel van een vaststellingsovereenkomst van mij af.

De huisarts heeft vastgesteld dat ik ooverspannen ben, en ik heb zelfs al een afspraak gehad met de psycholoog.
Ik heb mij ziekgemeld en nu moet ik morgen al bij de bedrijfsarts komen. Uiteraard mag zij contact zoeken met mijn huisarts.

Maar stel, dat zij van mening is, dat ik gewoon moet werken, wat dan?
In mijn ogen is de arbeidsrelatie behoorlijk verstoord en is het niet wenselijk dat ik weer ga werken.
Help!

Alleen de gedachte laat me trillen en huilen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft mijn functioneren het volgende,
in oktober en voorgaande jaren heb ik positieve functioneringsgesprekken gehad.
in december heb ik zelfs een uitbreiding van mijn uren gekregen. En 2 weken geleden heb ik aangegeven dat ik teveel werk heb en mijn takenpakket wil bekijken.

Nooit heeft hij aangegeven ontevreden te zijn, geen mail, geen brief..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt natuurlijk niet altijd thuis blijven dus ik denk dat je beter ergens anders kunt gaan werken

Het beste antwoord

Als een bedrijfsarts vindt dat je weer kunt gaan werken, zal hij dat niet alleen aan jou doorgeven maar ook aan je werkgever. De meeste werkgevers nemen het advies van de bedrijfsarts over en dat advies weegt (begrijpelijk) zwaarder dan een advies van de eigen huisarts.

Als een werknemer het niet eens is met het oordeel van de bedrijfsarts dan kan hij bij het UWV terecht voor het aanvragen van een deskundigenoordeel (ook wel ‘second opinion' genoemd). Dat deskundigenoordeel van het UWV geeft in veel gevallen de doorslag maar een rechter is er niet aan gebonden, die kan dus weer anders beslissen (in het geval het tot een rechtszaak zou komen)

De werkgever heeft in dit soort situaties altijd een sterk wapen in handen: als hij niet ervan overtuigd is dat je echt ziek bent, kan hij het loon inhouden. (Het bekende principe: 'geen werk = geen loon '). Het advies is dan ook juridische hulp in te winnen.

Dan de beëindigingsovereenkomst. Als je daarmee akkoord gaat, is sprake van een ontslag met wederzijds goedvinden en daar komt geen UWV of kantonrechter aan te pas. Het is de moeite waard om zo'n overeenkomst altijd eerst goed te laten nakijken door een arbeidsjurist, voor je 'm eventueel ondertekent. Er moet namelijk duidelijk uit blijken dat het initiatief tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst lag bij de werkgever en niet bij de werknemer. Als dat niet duidelijk genoeg is, ontstaat geen recht op WW. ("Verwijtbare werkloosheid").

Eigenlijk zou je alleen met zo'n overeenkomst akkoord moeten gaan als er ook een som geld aan verbonden is die minstens gelijk is aan het bedrag wat je via de kantonrechtersformule zou hebben kunnen krijgen als er een ontbinding via de kantonrechter zou hebben plaatsgevonden. Simpel gezegd: een maand salaris voor ieder jaar dat je in dienst was. (Die kantonrechtersformule loopt overigens bijna op z'n eind, want per 01-07-2015 wordt het aanzienlijk slechtere systeem van de transitievergoeding ingevoerd.)

Als er geen vergoeding aan de beëindigingsovereenkomst is verbonden, komt je werkgever letterlijk goedkoop van je af. Het UWV of de kantonrechter zullen om dossiers vragen waaruit blijkt wat de redenen zijn voor het ontslagverzoek. Uit je vraag (positieve beoordelingsgesprekken) blijkt dat die redenen er feitelijk niet zijn. Het kan zijn dat je werkgever om die reden de bui al voelt hangen en met het voorstel van een beëindigingsovereenkomst komt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U heeft me fantastisch geholpen waarvoor mijn hartelijke dank

Andere antwoorden (1)

Als de bedrijfsarts wil dat je gaat werken kun je nog bij het uwv terecht voor een gesprek informatie maar dat geeft geen enkele zekerheid en zal meestal resulteren in dat je moet gaan werken. Ziek blijven heeft in deze situatie geen enkele zin de arbeidsrelatie is verstoort. Ga in gesprek om een beëindiging met wederzijdse instemming en een vaststellingsovereenkomst te krijgen. Ga je de ww in en kun je solliciteren op een andere baan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Enerzijds heb je gelijk, anderzijds ben ik nu niet in staat te solliciteren of zelfs te kijken of reageren op een vaststellingsovereenkomst. Dit is grotendeels veroorzaakt door de werkgever. Hij probeert mijn ziek zijn voor te zijn door deze reactie