Kan de werkgever je reiskosten niet betalen omdat je over en studenten-ovkaart beschikt?

werk bij een firma als flexwerker en kom overal , allerlei locaties in nederland. Kan de werkgever zeggen van goh je hebt een studentenovkaart dus we betalen je je reiskosten niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder kennis van zaken: lijkt me wel. Je hebt immers geen reiskosten.
Erna55
9 jaar geleden
Reiskosten is een afspraak. Of je ze nu wel of niet maakt.
Je krijgt ook niet meer wanneer je een taxi zou nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt af van wat er in je contract staat. Een reiskostenvergoeding is niet standaard. Gaat het trouwens over woon-werkverkeer, of ook werk-werk (omdat je het erover hebt dat je door het hele land heen komt?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies, het gaat over woon-werkverkeer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joozd,
Ik snap dat je zo denkt, maar stel dat ik als student mijn diploma niet haal. Dan moet ik alsnog alle kosten terug betalen (studiefinancering en studentenov) dus vandaar dat
Ik me afvroeg van hangt het nou echt allemaal samen? Het zou achteraf oneerlijk zijn namelijk.

Antwoorden (3)

In je contract staat dat je reiskosten krijgt.
Het maakt niet uit of je deze reiskosten ook maakt.
Of je nu lift, loopt, fietst, of een taxi neemt, de vastgestelde kosten per kilometer krijg je.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij ook. En stel dat ik als student mijn diploma niet haal, dan moet ik alle kosten (studiefinancering en studentenov) terugbetalen. Pas als ik het diploma haal wordt het omgezet in een gift. Vandaar dat ik me afvroeg van hangt het allemaal samen? Lijkt mij van niet. Maar bedankt voor je antwoord
Als je een auto bezit, dan kun je een administratie bijhouden van "zakelijke kilometers". Per km mag je werkgever dan 19 cent aftrekken van je bruto inkomen.
Dat kost de werkgever niets en het levert jou een aanzienlijk belasting voordeel op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Dat klopt niet. Zie het Handboek Loonheffingen 21.2.1: "Als uw werknemer met het openbaar vervoer reist, mag u maximaal € 0,19 per kilometer onbelast
vergoeden. U kunt er ook voor kiezen om de werkelijke reiskosten te vergoeden. Ook dat mag onbelast.
Daarbij hoeft u geen rekening te houden met een vertragingsvergoeding die de vervoerder eventueel
geeft aan uw werknemer.
- Als uw werknemer deels met eigen vervoer reist en deels per openbaar vervoer, mag u voor de volledige
reisafstand een onbelaste vergoeding geven van € 0,19 per kilometer. U mag ook de werkelijke
openbaarvervoerkosten onbelast vergoeden en daarnaast maximaal € 0,19 per kilometer voor het eigen
vervoer onbelast vergoeden.
- U mag uw werknemer een onbelaste vaste vergoeding voor reizen geven als u kiest voor vergoeding van
maximaal € 0,19 per kilometer (zie paragraaf 21.1.2)." Als de werkgever zo'n onbelaste vergoeding geeft, wordt deze niet afgetrokken van het brutoloon. De werkgever geeft euro 0,19 als gerichte vrijstelling en dat bedrag doet in het geheel niet mee in het bruto-nettotraject. Als de vergoeding meer is dan 0,19/km (bij een kilometervergoeding) is het meerdere loon en wordt daarop loonheffing ingehouden. Als de werkgever bijv. een kilometervergoeding van euro 0,29/km geeft, dan ontvangt de werknemer dit per saldo niet netto, omdat over het bedrag boven de 0,19/km loonheffing wordt ingehouden. Krijgt die werknemer geen reiskostenvergoeding en reist hij met 'eigen vervoer' dan heeft hij helemaal geen recht op reisaftrek in zijn aangfite Inkomstenbelasting. Reist diezelfde werknemer ook met het openbaar vervoer naar zijn werk en krijgt hij dit niet vergoed, dan kan hij die kosten deels aftrekken in zijn aangifte Inkomstenbelasting. Daar zijn regels voor. De informatie uit de bron is correct, maar is niet van toepassing op de gestelde vraag.
Dat hangt ervan af.

Als in de CAO of in het personeelshandboek staat dat werknemers recht hebben op een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, en er geen uitzondering is gemaakt voor houders van een OV Studentenkaart, dan heeft iedereen die aan de voorwaarden voldoet (vaak een bepaalde minimumafstand) recht op die vergoeding. Ongeacht het vervoermiddel waarvan die persoon gebruik maakt.

Als er in de CAO of in het personeelshandboek staat dat voor zakelijke reizen een vergoeding van euro X,XX/km wordt gegeven, en er ook hier geen uitzondering is gemaakt voor houders van een OV-studentenkaart, dan geldt hetzelfde. De werkgever mag euro 0,19 km per zakelijke km geven zonder fiscale gevolgen. Dus niet 'aftrekken van het brutoloon' zoals een andere vraagbeantwoorder onterecht stelt, dat zou uitermate oneerlijk zijn... Geeft hij meer dan is het meerdere loon voor alle loonheffingen of het moet in de vrije ruimte van de werkkostenregeling worden geboekt.

Een vergoeding voor woon-/werkverkeer of een vergoeding voor zakelijke reiskosten zijn echter geen wettelijke rechten.

Dus als hierover niets in een CAO of het personeelshandboek staat, dan berust alles verder op individuele afspraken. Die zullen dan in een individuele arbeidsovereenkomst worden opgenomen. Een werkgever hoeft niet dezelfde afspraken te maken met iedere werknemer en hij kan dan inderdaad redeneren dat het onzinnig is om een vergoeding te geven voor niet-gemaakte kosten.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij ook. En stel dat ik als student mijn diploma niet haal, dan moet ik alle kosten (studiefinancering en studentenov) terugbetalen. Pas als ik een diploma behaal wordt het omgezet in een gift. Vandaar dat ik me afvroeg van hangt het allemaal samen? Hoe zit het met mensen die per fiets naar hun werk gaam? Krijgen zij ook reiskostenvergoeding?
Computoon
9 jaar geleden
Of het allemaal samenhangt? Ik denk dat toeval een grote rol speelt... Mensen die met hun eigen fiets naar hun werk rijden, mogen (althans van de Belastingdienst) ook een belastingvrije reiskostenvergoeding ontvangen, van eur 0,19/km. Ik heb tot nog toe geen werkgever meegemaakt die onderscheid ging maken op basis van eigen vervoermiddel. Is ook ondoenlijk, want iemand die normaliter per fiets gaat, kan in de winter bijv. met iemand meerijden in de auto (en ja, ook dan mag de vergoeding van eur 0,19 aan de meerijder worden doorbetaald). Wat ik wel bij meerdere werkgevers heb gezien, is een (naar mijn mening) niet geheel "eerlijke" manier voor de reiskostenvergoeding voor het woonwerkverkeer. Dan krijgt iemand die bijv. tot 10 km van zijn werk woont helemaal geen reiskostenvergoeding, iemand die van 10-15 km woont krijgt bedrag Y, iemand die tussen de 15-20 km woont bedrag Z, enz. Vaak tot een km of dertig.
Het 'oneerlijke' is dan (althans, naar mijn mening) dat iemand die 9 km woont geen cent krijgt en iemand die 11 km ver woont 'de volle mep'. Het zou dan rechtvaardiger zijn om op ieder bedrag een correctie toe te passen voor de eerste 10 km, zodat degene die op 11 km afstand woont geld krijgt voor 1 km, die van 12 km voor 2 km enz. enz.