Wat zijn publiekszaken? En wat zijn je werkzaamheden als je op de afdeling Publiekszaken werkt?

Zoals de titel al zegt; wat zijn publiekszaken? en wat zijn je werkzaamheden als je op deze afdeling werkt? Wat kan leuk zijn aan een baan bij de afdeling publiekszaken bij een gemeente?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (1)

Publiekszaken zijn alle zaken waarbij de ambtenaar direct contact heeft met de
burger(s). De burger komt hiervoor meestal persoonlijk naar het stadhuis om zijn zaken te regelen.

Op deze website http://www.bestuursacademie.nl/opleidingen/detail/medewerker-klant-contact-centrum-publiekszaken staat onder meer:

"Medewerker Klant Contact Centrum - Publiekszaken (MPZ)
(...)

Als medewerker KCC - Publiekszaken bent u hét aanspreekpunt voor publieke dienstverlening. U ontvangt, adviseert, begeleidt en ondersteunt klanten. Klanten kunnen bij u terecht voor informatie over producten, wetten, regelingen en procedures. Waar nodig bent u in staat klanten te verwijzen naar andere dienstverlenende instanties en voorzieningen. Een klantgerichte houding en brede vakinhoudelijke kennis zijn belangrijk voor u als professionele dienstverlener."

Er is nogal een verschil in werkzaamheden tussen de frontoffice, waarbij je direct contact hebt met inwoners van de gemeente, en de backoffice, waarbij je met name zaken administratief afhandelt en ondersteuning biedt.

Hier http://www.nationalevacaturebank.nl/vacature/5226728/Baliemedewerker+publiekszaken vind je deze informatie:

"Baliemedewerker publiekszaken

(...)

Functieomschrijving

- Het geven van voorlichting en algemene informatie aan het publiek op alle terreinen van de gemeentelijke producten en dienstverlening;
- Het afhandelen van aanvragen en zorg dragen voor de verwerking van de aanvragen van o.a. reisdocumenten, rijbewijzen, verklaring omtrent het gedrag (VOG), verhuisaangiften, uittreksel gemeentelijk basisadministratie (GBA), afschriften burgerlijke stand en overige verklaringen;
- Beantwoorden van vragen op het gebied van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA), zoals mutaties en verhuizingen;
- Het doorverwijzen van burgers/belanghebbenden naar de juiste instanties, personen en/of afdelingen.

Overige werkzaamheden:
- Bij een ramp: werkzaamheden verrichten inzake rampenbestrijding (CRIB);
- Bij verkiezingen: werkzaamheden verrichten inzake verkiezingen;"

Dat zijn dus globaal de werkzaamheden van een medewerker publiekszaken in de frontoffice. Medewerkers publiekszaken in de backoffice moeten de zaken administratief afhandelen en adviseren soms ook over het te voeren gemeentelijk beleid op het gebied van publiekszaken.

Leuke kanten van het werk: contact met allerlei verschillende mensen, mensen helpen, oplossingen zoeken voor vragen, administratie, enzovoort.
Antoni