Wat zijn de consequenties van niet komen opdagen in het ontslagtermijn?

Als ik word aangenomen bij mijn nieuwe baan moet ik nog ontslag nemen bij mijn huidige baan. Hier geldt een maand ontslagtermijn.

Als mijn nieuwe baan graag heeft dat ik per direct begin zou ik dat zelf ook het liefste willen. Aangezien de relatie tussen mij en mijn huidige baas op z'n zachtst gezegd niet gladjes verloopt, ben ik in staat om gewoon per direct op mijn nieuwe baan te beginnen en in het ontslagtermijn niet te komen opdagen.

In mijn contract kan ik niets vinden over wat er voor consequenties aan zouden kunnen zitten. Meer dan een slechte referentie kan ik zelf niet bedenken, maar ik zou wel graag zeker willen weten dat dit het enige is voordat ik zo'n actie ga ondernemen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

het verdient geen schoonheidsprijs om dit te doen. Het ligt er ook aan of je al hebt gevraagd of je per direct weg mag want dat kan zomaar goedgekeurd worden door je huidige werkgever. Zeker omdat de relatie niet goed is.
Als je het nog niet hebt gevraagd, kun je dit dus doen.
Ik zou het stapsgewijs op de volgende manier doen. Dan heb je namelijk onderhandelingsruimte.

1. Vraag aan je baas of je met ingang van direct weg kunt (met behoud van je rechten op een tegoed aan vakantiedagen die bij de eindafrekening worden uitbetaald).
Wil hij dat niet dan:
2. Vraag je of je per direct weg mag en daarvoor je vrije dagen die je nog hebt staan opneemt. Je werkelijke ontslagdatum is dan uiterlijk de datum waarop je ontslagtermijn is afgelopen of (als je minder vakantiedagen tegoed hebt) zodra die dagen op zijn.
Dan hoeft je baas ook niets meer aan dagen na te betalen want die heb jij dan ingeleverd om eerder te kunnen stoppen.
3. Wil hij geen van beiden, vraag dan naar de reden van deze weigering en geef aan dat jullie samenwerking niet vlekkeloos is en door direct weg te gaan, jullie elkaar niet meer tegenkomen (irriteren/in de weg zitten).
4. Staat hij niet open voor deze opties dan kun je zelf bekijken wat voor schade je baas zou kunnen aantonen als jij toch per direct weggaat. Als die minimaal is, kun je de gok wagen. Is die kans op schade wel aanwezig (door vertrek van een werknemer kan hij opdrachten niet aannemen of afronden bijvoorbeeld) dan is er een kans dat hij die schade op jou gaat verhalen. Daar moet je dus wel zeker van zijn dat hij dat niet kan doen.
Als dat risico zeer klein is, kun je (na alle vorige opties te hebben besproken) besluiten om per direct weg te gaan.
Ik zou dan wel een brief schrijven (aangetekend) aan je baas met daarin vermeld dat je andere opties hebt voorgelegd (noem deze daarin), jullie relatie slecht is (onderbouw dat met 1 of 2 belangrijke voorbeelden) en dat er naar jouw mening geen gegronde reden is om jou geen toestemming te geven met ingang van direct ontslag te nemen.
Dit is van belang voor het geval hij gaat ontkennen dat je dergelijke voorstellen hebt gedaan (wellis/nietis) én dat jij jouw goede wil hebt getoond door met hem mee te denken en redelijke voorstellen te doen.

Ik wens je veel succes en enorm veel nieuwe energie en plezier in je nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt ook onbetaald verlof opnemen.
Wat je beslissing ook is, ik zou het wel altijd overleggen.
Zomaar wegblijven kan echt niet.

Als de relatie met je huidige werkgever zo slecht is, zal hij er misschien ook mee akkoord gaan dat je onbetaald verlof opneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de proefperiode mag je als werknemer direct stoppen met onmiddelijke ingang, hetgeen ook geldt voor de werkgever.

Als de proefperiode is verlopen geldt voor de werknemer het volgende: De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt 1 maand. Deze wettelijke opzegtermijn kan alleen schriftelijk worden gewijzigd. Dit kan in de individuele arbeidsovereenkomst (let hier dus op als je een nieuw contract tekent) maar ook in de CAO. Ondanks deze mogelijkheden om af te wijken van de wettelijke regeling mag de opzegtermijn voor de werknemer nooit langer zijn dan 6 maanden. Indien je dus niets in je CAO of contract kunt vinden is er een opzegtermijn van 1 maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat was de vraag toch niet?
vuurvliegje zit niet in haar proefperiode, en is ervan op de hoogte dat de opzegtermijn een maand is.
De gevolgen van werkweigering zijn redelijk te behappen als je al een nieuwe baan hebt. Je pleegt dan in principe contractbreuk, dus ontslag op slaande voet is terecht te verwachten. En je zult bij toekomstige sollicitaties het e.e.a. uit te leggen hebben. Als je nog geen nieuwe baan had, zou ook je ww in gevaar komen. Tevens kan de werkgever een geding tegen je aanspannen en een geldelijke vordering tegen je eisen.

Hoe je verstandhouding met deze werkgever ook is, ik vind het persoonlijk geen goede oplossing. Je kunt je verlofdagen nog opnemen, onbetaald verlof aanvragen, etcetera. Werkgevers hebben vaak geen zin in ongemotiveerde, sfeer-verpestende werknemers en zijn ze liever kwijt dan rijk. Blijf professioneel, objectief en zet alles op papier.

Succes en veel plezier met je nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan altijd per direct ontslag nemen je kan aan je huidige werkgever voorstel doen om je vakantiedagen op te maken die je nog heb staan. Zo zou je dan zo snel mogelijk bij je nieuwe werkgever beginnen. Houd er wel rekening mee dat je huidige werkgever tegen je zegt dat je die maand nog vol moet maken maar dan zou ik toch vakantie aanvragen en dat moet minimaal een week van tevoren aangevraagd worden en zo kan je alsnog snel bij je nieuwe werkgever beginnen. Succes met je nieuwe baan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De consequentie kan zijn dat jouw oude werkgever met je nieuwe werkgever contact zoekt en vertelt op welke wijze je bent vertrokken. Dat heet 'koekje van eigen deeg' en kan betekenen dat je nieuwe werkgever je na 1 week in je proeftijd ontslaat.

Maak nou maar gewoon netjes afspraken met je oude werkgever op welke wijze het dienstverband wordt beeindigd, dan valt het wellicht nog heel erg mee. Als je echter begint met onredelijk of onrechtmatig gedrag, dan heb je altijd een slechte positie.
itsme
14 jaar geleden
Je hebt een maand opzegtermijn, mocht je eerder weggaan, zonder dit te overleggen, dan pleeg je contractbreuk. Dat is voor je ex-baas reden om je voor t gerecht te dagen.
Voor een rechtszaak moet je vrije dagen opnemen, iets waar je weer bij je nieuwe baas aan moet kloppen....

Ik raad je echt aan om op een andere manier bij je huidige baas te vertrekken. Je hebt misschien nog vakantiedagen staan, of probeer onbetaald verlof op te nemen.
Als het echt niet anders kan, dan moet je dus een paar weken later bij je nieuwe baan beginnen.

Succes ermee