Hoe kom ik aan een baan en kan ik op mezelf wonen?

Ik ben 22 jaar en wil heel graag het huis uit. Op zaterdag volg ik een deeltijdstudie, en doordeweeks kan ik 36 uur werken. Ik heb 2,5 jaar in de thuiszorg gewerkt, maar ben ontslagen omdat ik 3 contracten heb gehad en ze me anders in vaste dienst moeten nemen. Ik had een 0-uren contract.

Inmiddels ben ik de 0-uren contracten helemaal zat, want je hebt totaal geen zekerheid en je moet toch een bepaalde garantie hebben om op jezelf te kunnen wonen. Ik volg een particuliere opleiding, dus ik heb ook geen studiefinanciering.

Ik wil dus graag werken en het huis uit, niet op een studentenkamer maar een flatje voor mezelf. Er is al weinig werk te vinden wat je een vast aantal uren wil geven en ik word elke keer afgewezen wegens gebrek aan ervaring. Nu ben ik zeker van plan door te zetten met solliciteren en ook nog eens goed te kijken naar hoe ik een brief schrijf, maar ik word er een beetje moedeloos van. Bijna geen werk kunnen vinden een ook overal abnormaal hoge huurprijzen zien. Het lijkt me toch normaal om als 22-jarige een plek voor jezelf te willen? Ik wil er best hard voor werken. Maar op deze manier zie ik mezelf over 2 jaar nog niet het huis uit kunnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ivana
9 jaar geleden
Als je een huis in de sociale woningbouw wilt, dan moet je je met 18 jaar ingeschreven hebben. Het duurt 8-10 jaar voor je aan de beurt bent. Een particulier onderkomen zou kunnen maar kost veel meer. Dan ben je voor 25 m2 al gauw 600 euro kwijt, tenzij je in het noorden van het land woont.
Als je gaat solliciteren doe dat dan met de nodige bravoure. Denk bij jezelf: ik kan het, ik ben het waard. Dan lukt alles beter, ook als er weinig banen zijn. Iemand die voor zichzelf opkomt zal eerder in de prijzen vallen en staat eerder in de schijnwerpers. SUCCES.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je lieve reactie, Ivana. Ik probeer nu steeds meer inderdaad in sollicitatiebrieven mezelf aan te prijzen. Ik ben ook van nature best introvert, wel spontaan, maar introvert. Zelf vind ik dat prima, maar soms heb ik het idee dat ze meer extravertheid verwachten.
Ivana
9 jaar geleden
De achterliggende gedachte is: als je schuchter overkomt in een solicitatiegesprek, zal je ook niet erg voortvarend zijn in je werk. Hoeft niet altijd het geval te zijn, maar dan geef je een ondermaatse indruk van jezelf. Nogmaals succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik werk al 6 jaar met maximaal 3 contracten achter elkaar, dikwijls een half jaar per keer, en vaak nuluren. Om moedeloos van te worden. Erg moeilijk om een hypotheek te krijgen, en voor sociale huurwoningen sta je al gauw 6 jaar ingeschreven. bovendien verkopen veel corporaties op dit moment hun woningen, om de verhuurdersheffing te kunnen betalen, dus veel komt er niet vrij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In wat voor branche werk je, Pokemon? Balen is het he.

Het beste antwoord

Een heel groot deel van de openstaande vacatures wordt ingevuld doordat een bekende voor de baan wordt gekozen: dus door het netwerk van degenen die een nieuwe collega zoeken. Wat jij dus zou kunnen gaan doen is gaan netwerken. Dit bestaat uit twee dingen: je netwerk gebruiken en je netwerk uitbreiden.

Je netwerk bestaat uit alle mensen die je kent. Laat iedereen die je kent weten dat je op zoek bent naar een baan: familie, vrienden, kennissen, oud-collega's, (oud-)klasgenoten, (oude) studievrienden. Zorg dat je in het kort kan vertellen wat je kan en wat je wil. Voor zo'n introductie wordt vaak het begrip "elevator pitch" gebruikt. In de paar minuten die je over het algemeen samen met iemand in een lift staat, moet je je boodschap kunnen vertellen. Als je iedereen in je netwerk vertelt dat je werk zoekt, hoor je vanzelf over nieuwe vacatures en nieuwe kansen.

Door je netwerk uit te breiden leer je nieuwe mensen kennen. De sociale media (LinkedIn, FaceBook, Twitter) maken het uitbreiden van je netwerk steeds eenvoudiger, maar ook buiten internet kan je je netwerk uitbreiden door bijvoorbeeld lid te worden van een of meer verenigingen. Wees hierin creatief en bedenk zelf ook manieren om je netwerk uit te breiden. Maak ook in je nieuwe netwerk bekend dat je op zoek bent naar werk en daar veel voor wil doen.

Veel succes gewenst!

Toegevoegd na 6 dagen:
Je kan je netwerk ook eenvoudig uitbreiden door lid te worden van De Broekriem. De website daarvan is www.debroekriem.nl. De Broekriem is een organisatie die bestaat uit werkzoekenden die elkaar helpen met het vinden van een (nieuwe) baan. Ze doen dit door bijvoorbeeld het volgen van workshops, het beoordelen van elkaars C.V.'s en het gebruiken van elkaars netwerk(en).
Antoni