Moet mijn werkgever mij duidelijkheid geven over het onderwerp van een gesprek?

Mijn werkgever heeft mij telefonisch uitgenodigd voor een gesprek maar toen ik vroeg waar het gesprek over gaat kreeg ik geen antwoord. Meneer wil hier verder geen informatie over geven en dit pas openbaren tijdens het gesprek. Ik vind dit zelf een vreemde gang van zaken aangezien ik op deze manier blanco een gesprek in moet en mij nergens op voor kan bereiden. Ik heb dan ook geen idee waar dit gesprek over moet gaan. Mag dit zomaar? Mag ik weigeren om het gesprek in te gaan als ik zo in het donker gehouden word en het onderwerp van het gesprek niet weet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja , dat kan toch van alles zijn van een promotie gesprek of dat hij toelichting van je wil over een onderwerp of hoe en waarom je iets hebt aangepakt .Of heb je een slecht geweten of verwacht je ontslag ? Rustig open minded het gesprek in gaan vraag veel zeg niks en teken ook niks dan doe je alles goed . Keep cool .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ik heb niet een slecht geweten. Wel vind er een herindeling van uren plaats binnenkort. Deze is overigens al rond. Dat baart mij eingszins zorgen. Ontslag is natuurlijk het ergste wat je kan verwachten daarom wil je met bovenstaande in het vooruitzicht toch wel weten waar een gesprek dan over gaat.
fisbel
9 jaar geleden
Een leidinggevende die zegt: Ik wil je even spreken zonder daar aan toe te voegen OVER ......
is vrijwel altijd een inleiding tot een slecht nieuwsgesprek. Als het gesprek een beoordelingsgesprek is heb je als werknemer rechten . Bijvoorbeeld het recht op een goede voorbereiding. Dan is het noodzakelijk dat je ruim van te voren een agenda met te bespreken onderwerpen toegestuurd krijgt. Vraag of het om een beoordelingsgesprek gaat of een andersoortig gesprek.
http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/mondeling/modellen/beoordelingsgesprek.

Antwoorden (2)

Hij hoeft geen duidelijkheid te geven, maar ik vind het buitengewoon onfatsoenlijk van de werkgever indien deze weigert het onderwerp van een gesprek aan te geven.

In de praktijk zal echter negen van de tien keer de werknemer dondersgoed weten (of in elk geval verwachten) wat het onderwerp zal zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei heb ik geen flauw idee waar het over zou moeten gaan aangezien niet sprake is van een conflict of iets dergelijks. Onfatsoenlijk is het zeker te noemen aangezien dit gesprek pas over 2 weken plaats vind en ik tot die tijd in het ongewisse gelaten word. Ik heb dit dan ook aangegeven dat ik dit niet normaal vind en gevraagd of ik me ergens zorgen over moet maken. Zelfs daar kon meneer geen uitspraak over doen...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Lekker dan. Neem een opname recorder mee. Zit vaak ook in een smartphone. Je mag het gesprek gewoon opnemen ook ZONDER dit te melden. Jij bent deelnemer van het gesprek en dan mag dat. Je weet nooit waar het goed voor is.
Thecis
9 jaar geleden
Heb ik zelf ook wel eens gedaan. Recorder aanzetten voordat je naar binnen gaat. Het is tegenwoordig heel normaal om je telefoon voor je op tafel te leggen. Zo heb je ook de beste opname :-) Let wel op dat als je dat doet, dat je in de instellingen de opnameduur instelt. Veel apparaten staan standaard op 5 of 10 minuten. Zet dit op 1 uur of langer.
Vreemde gang van zaken. Als jouw werkgeven wil dat jullie contact optimaal blijft wordt het wel moeilijk zo.
Je kunt nog eens, evt. schriftelijk, verzoeken om het onderwerp.
Wanneer hij dit niet doet kun je om je goede wil te tonen gewoon open (en dus blanco) het gesprek in gaan.
Als het een vervelend onderwerp is (een vervelende klacht/berisping of zelfs ontslag) kun je je werkgever gewoon aanhoren en evt. wat aantekeningen maken. Ik vind dat je werkgever mag verwachten dat je niet direct reageert omdat je niet op de hoogte was van de reden.
Blijf ten allen tijde beleefd en zo vriendelijk mogelijk! Dit houdt deuren open en je kunt naderhand tenminste nog door 1 deur.
Wanneer hij stel op sprong antwoorden op vragen wil of een reactie eist kun je hem bedanken voor zijn tijd en aandacht en zeggen dat je over het gesprek wilt nadenken. Beloof dat je later met een respons komt.
Ondertussen kun je bijv. je rechtsbijstand om raad vragen of evt. de vakbond.