Op deze websites http://www.nationaleberoepengids.nl/Rijlesinstructeur en http://www.nationaleberoepengids.nl/Rijexaminator vind je deze informatie:

"Opleidingen tot rijlesinstructeur

Om rijlesinstructeur te worden volg je bij het CBR(instituut voor rijexamens) een opleiding tot rijinstructeur. Je leert hier allerlei verkeerssituaties, routes en ook de manieren waarop je les moet geven. Heb je deze opleiding afgerond dan kun je inprincipe aan de slag bij een rijschool als rijlesinstructeur."

"Opleidingen tot rijexaminator

Om rijexaminator te worden is het vereist dat je een opleiding volgt bij een instituut dat daar in gespecialiseerd is. Dit is bijvoorbeeld het CBR. Hier leren ze je hoe je met de kandidaten moet omgaan, waar je op moet letten en welke routes je kunt rijden. Als je deze opleiding goed afgerond hebt kun je daarna in principe aan de slag bij een regionaal CBR kantoor.".

In een reactie op http://www.nationaleberoepengids.nl/Rijlesinstructeur staat echter:

"informatie die verstrekt wordt is niet juist!
op de eerste plaats volg je GEEN opleiding bij het CBR.
op de tweede plaats liggen alle competenties toelatingseisen functieomschrijvingen vat in de wet.
tevens ben je niet altijd werkzaam in een profit organisatie.
denk aan rijinstructeurs bij politie, brandweer en defensie.
daarnaast klopt het opleidingsniveau niet!
ook dit ligt vast als zijnde vmbo.
al met al word niet alleen het vak verkeerd beoordeeld maar ook de opleiding en de instructeur.
doe eerst een huiswerk voordat je iets publiceerd.
Door: wil van EStrick".

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik raad je verder aan te informeren bij het CBR.
Antoni