Mag een werkgever je de de wachttijd niet uitbetalen bij een 0 uren contract?

Misschien een beetje een rare vraag maar ik heb een 0 uren contract en ik moet om 6 uur smorgens beginnen, ik ben er er dan ook op tijd maar vaak moeten we wel een half uur tot 3 kwartier wachten tot de vrachtwagen er is en dan kunnen we pas beginnen. En steeds krijg ik die uren dat ik daar wacht niet uitbetaald.

Mag dit? Ik vind het namelijk belachelijk omdat ik er wel om 6 uur gewoon ben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal geen rare vraag!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal geen rare vraag!! juist een hele goeie (Y)
en zelfs rare kun je toch ook gewoon stellen..!!:)

Het beste antwoord

Je hebt een 0 uren contract, de afspraak is dat je om 6 uur moet beginnen dan zou je vanaf dan uit betaald moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zal verschil uitmaken of je een vast inkomen hebt of per uur wordt betaald en dat zal wel in je arbeiders overeenkomst staan.
Als je op uurloon staat, staat er vast wel iets in over wachttijden en/of reistijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij om 6 uur moet beginnen, en je bent er om 6 uur, dan gaat jouw werktijd ook op dat moment in.
Het is onzin dat je de wachturen niet betaalt krijgt, dat hoort helemaal niet.

Hier vandaan kan ik alleen niet zien of je, als je er op staat om dat uitbetaald te krijgen, ook nog lang daar werkt. Blijkbaar is de werkgever er ernstig in geinteresseerd om misbruik te maken van de goedwillende medewerkers, en het niet zo nauw te nemen met hun rechten.
itsme
14 jaar geleden
Als de afspraak is: om 06:00 uur beginnen, en jij bent er op tijd om te beginnen, dan dient de werkgever jou uit te betalen vanaf 06:00 uur. Het is zijn probleem om voor werk te zorgen, al laat hij jou maar wat opruimen o.i.d.
Jij kunt er niets aan doen, dat het geplande werk er nog niet is.
14 jaar geleden
Als je gedurende een bepaalde periode op een bepaalde tijd moet beginnen zoals in jouw geval is er sprake van bestendigheid van werkzaamheden. Het 0 uren contract wordt dan van rechtswege een contract voor het gemiddeld aantal uren dat je feitelijk werkzaam bent.