Kan mij werkgever een vastdienstverband weigeren?

Ik heb een contract van 6 maanden wat steeds stilzwijgend is verlengt. Per 1 oktober is mijn contract een contract voor onbepaalde tijd geworden volgens de wet. Nu geeft mij werkgever aan dat het laatste contract niet met 6 maanden maar met 12 maanden stilzwijgend is verlengt zonder enig overleg met mij. Hierover heb ik nooit een gesprek gehad en nooit een contract voor ontvangen. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
het hoeveelste contract is het?

Antwoorden (3)

Een contract voor bepaalde tijd stilzwijgend verlengen mag, maar dan gelden wel exact dezelfde voorwaarden voor het nieuwe contract als voor het oude contract al golden. (op de proeftijd na, die komt te vervallen). Bij het stilzwijgend verlengen de contractduur aanpassen is niet toegestaan. Je mag er dus van uit gaan dat je weer een zes maanden contract had. Als dat je derde contract was en je na die zes maanden nog aan het werk bent is dat automatisch geen vierde tijdelijk maar een vast contract.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat betreft het aantal tijdelijke contracten: een tijdelijk contract mag max. 2x worden verlengd (en de totale duur van alle tijdelijkecocontracten mag niet meer zijn dan 36 maanden). Deze regels gelden alleen als niets anders in de CAO staat. In een CAOkan helaas ook staan dat er meer tijdelijke contracten kunnen worden gegeven voor een vast contract ontstaat. Je moet dus goed weten wat een eventuele CAO hierover zegt.

Wat niet kan (CAO of niet), is stilzwijgend verlengen van een tijdelijk contract met een langere duur dan het oorspronkelijke contract.
Computoon
9 jaar geleden
Art 6:668 en 6:668a BW zijn glashelder: je hebt een vast contract, tenzij een cao anders bepaalt.

Maar een 'stilzwijgende' eenzijdige contractduurverlenging van 6 naar 12 maanden is klinkklare onzin. Elke kantonrechter maakt daar korte metten mee: er is geen wilsovereenstemming bereikt daarover dus geen overeenkomst. En dan geldt gewoon de wet.