Wat houdt de participatie wet 2015 in voor nieuwe instroom sociaal werkplaats?

Het is voor een vriend van me.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

- De Participatiewet voegt de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening en de Wajong samen. Er is straks 1 regeling voor iedereen die extra hulp nodig heeft om aan het werk te komen. De gemeenten gaan deze wet uitvoeren.
- De Sociale werkvoorziening blijft bestaan voor mensen die per 31 december 2014 een arbeidsovereenkomst hebben met een SW-bedrijf. Per 1 januari 2015 kunnen er geen nieuwe mensen meer in de sociale werkvoorziening instromen. Gemeenten krijgen budget om 30.000 beschutte werkplekken te creëren. Zo blijft een beschutte werkomgeving mogelijk voor mensen die dit echt nodig hebben.
- De Wajong blijft bestaan voor mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn. De hele Wajong-groep wordt herbeoordeeld op arbeidsvermogen. Wajongers die geen arbeidsvermogen hebben, behouden hun Wajong uitkering. Wajongers die wel arbeidsvermogen hebben, gaan over naar gemeenten en vallen onder de Participatiewet.
- Door de Participatiewet zullen de uitgaven minder snel oplopen. De uitgaven aan Wajong, WWB en Wsw bedragen momenteel bijna 11 miljard euro. Zonder maatregelen zou het budget groeien tot 13,5 miljard euro in de structurele situatie. Met de Participatiewet groeien de uitgaven nog steeds maar het effect is wel dat de uitgaven op lange termijn 1,6 miljard euro lager zullen liggen.

NIeuwe instroom wordt dus per 01-01-2015 gestopt, daar zal een andere vorm van beschutte werkomgeving voor gecreëerd worden. Ook wordt er beoordeeld op arbeidsvermogen, als je geschikt genoeg wordt bevonden om te gaan werken, dan wordt er alles in het werk gezet om je bij een regulier bedrijf te plaatsen.

Het brengt een hoop onrust bij de sociale werkplaatsen en veel onzekerheid bij mensen die op de wachtlijst staan.