Is het raar om enkele voordelen van je eigen te benoemen in een sollicitatiebrief?

Zie vraag.

9 jaar geleden
1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb altijd al eens een brief willen sturen met: Geachte heer Jansen, Zoek niet verder, ik heb u gevonden, neem mij, bel me! Met vriendelijke groet,
Heer Voldemort
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon doen, heer Voldemort!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja waarom niet, ik heb toch al een baan. Dus gewoon maar een brief sturen naar een of ander bedrijf. Ik ben zo benieuwd of ik gebeld zou worden. Als ik als manager zo'n brief krijg zou ik zeker bellen. Ik zou willen weten wat voor vlees ik in de kuip heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@nielsjuh, je gebruikt beter niet het woord 'voordelen' in je sollicitatiebrief, beter 'positieve eigenschappen' of 'sterke punten', zoals het in de antwoorden staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook niet "van je eigen". Maar van jezelf...

Het beste antwoord

In een sollicitatiebrief is het de bedoeling dat je jezelf verkoopt. Jij moet het bedrijf waar je solliciteert ervan zien te overtuigen dat jij een goede kandidaat bent voor de betreffende functie.

Bij dat "verkopen" van jezelf is het dus helemaal niet raar om je sterke punten te benoemen. Als iemand bij mij op kantoor solliciteert, is dat juist één van de eerste dingen waar ik naar kijk. Ik wil natuurlijk als werkgever wel weten waarom ik iemand zou moeten aannemen.

Zorg wel dat je niet je hele brief gaat volschrijven met hoe goed je wel niet bent. Ongeveer één alinea met positieve eigenschappen is voldoende. Het moet natuurlijk niet arrogant overkomen. Hou het ook relevant. Het feit dat je bijvoorbeeld goed kan kanoën is niet van belang om in je brief te zetten, als je bij een notariskantoor gaat solliciteren. Voor eventuele hobby's en interesses is eventueel ook ruimte in je cv.

Heel veel succes :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nielsjuh
9 jaar geleden
Bedankt voor het advies!

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet raar, dat is zelfs een must. Je doet dit in je CV, maar in je brief kun je ook veel over jezelf kwijt.
Een cv vertelt feitelijk wie je bent en wat je kunt. Alle relevante werkervaringen, opleidingen, vaardigheden en kwaliteiten moeten in je cv naar voren komen. Daaruit krijgt de selecteur een beeld van je vaardigheden, je werkniveau, je kennis en je werkervaring. In je cv leg je natuurlijk de nadruk op de elementen die voor de functie van belang zijn. Bovendien zorg je ervoor dat je jezelf verkoopt in je cv. Dat doe je door je sterke punten naar voren te brengen en je zwakke punten niet of zo onopvallend mogelijk op te nemen.
De uitdaging is dat kort, bondig en overzichtelijk te doen, een cv mag doorgaans niet meer dan twee pagina´s beslaan.

Daarnaast schrijf je in je brief waarom jij geïnteresseerd bent in de baan, waarom jij juist daar wil werken, maar ook waarom zij jou moeten aannemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dit is niet ongewoon. Ik heb zelfs ook altijd negatieve kenmerken van mezelf in de brief gezet (die eigenlijk weer positief zijn voor de werkgever). Bijvoorbeeld:
- ik kan het niet hebben als mensen te laat komen en niets laten weten.
- Het stoort me als mensen zich niet aan gemaakte afspraken houden.
- Ik ervaar het storend als mensen niet eens een paar minuutjes langer kunnen blijven om even iets af te maken.

Ik zet er dus de positieve en de negatieve in mijn brief. Kleine tip erbij: Wees zo origineel mogelijk in je brief en in je schrijfwijze. Geen vaste zinnen zoals "In afwachting van uw antwoord, verblijf ik".

Ik wens je heel veel succes,
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die vaste zinnen komen vaak wel professioneel over. Ligt ook een beetje aan het soort bedrijf waar je solliciteert natuurlijk.