Als ik meer dan 60uur p/week wil werken vrijwillig, mag dat ?

Als ik n full time job heb bij bedrijf A, en ik heb nog tijd /energie over om savonds te werken bij bedrijf B en ik ga zo over de 60 uur per week. Mag dit ? waarom niet zou ik zeggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dat mag.

Er zijn uiteraard wel enkele voorwaarden aan werken bij een tweede bedrijf. Het bedrijf waar je aan de slag gaat mag niet onder het concurrentiebeding van je 1e werkgever vallen of conflicten met je andere werkgever opleveren. Daarnaast moet je in je arbeidscontract nagaan of er geen verbod op nevenactiviteiten is opgenomen. En uiteraard mogen je prestaties bij je eerste werkgever er niet onder lijden (bv omdat je moe bent van werken op de avond er voor).

Daarnaast moet je rekening houden met dat je geen loonheffingskorting krijgt bij het tweede bedrijf. Je krijgt alleen heffingskorting op het hoogste salaris. Je betaalt dus meer belasting over één van de twee banen. Het is van belang dat je aan de tweede werkgever doorgeeft dat je nog een baan hebt en controleert dat hij de heffingskorting niet toepast; anders krijg je van de belastingdienst een naheffing. Tot slot loop je de kans dat je geen of minder toeslagen van de belastingdienst krijgt.

Het is dus zaak om vooraf goed te bekijken of je een tweede baan mag en berekenen of het financieel wel aantrekkelijk is.