Waarom dragen in een bedrijf mensen op de werkvloer bijna altijd bedrijfskleding maar het kantoorpersoneel bijna nooit?

Toegevoegd na 3 dagen:
de vraag kwam bij mij op omdat in een bedrijf waar ik vaak ben alle personeelsleden in de productie bedrijfskleding aan hebben maar de kantoormensen die toch ook veel op de werkvloer komen niet, ook de kantoormensen die klantcontact hebben zijn niet als zijnde personeel herkenbaar

3.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Werkvloer" .. ik weet wat je bedoelt en toch vraag ik het : Waarom praat je alleen bij mensen in de fabriek over *werkvloer* , terwijl mensen op kantoor ook op de *werkvloer* hun dag doorbrengen, want het kantoor is hun *werkvloer* tenslotte...
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
De werkvloer is bijna altijd de benaming voor de werkplek van het uitvoerend personeel

Antwoorden (3)

de mensen die op de werkvloer werken moeten wel bedrijfskleding dragen want ze moeten herkenbaar zijn voor klanten maar ook voor het personeel onderling. zo hoeven collega's minder lang te zoeken als ze een andere collega zoeken want ze zijn zo gemakkelijker zichtbaar en herkenbaar tussen de klanten die normale kleding dragen. het personeel op de werkvloer moet herkenbaar zijn voor klanten zodat de klanten weten wie ze aan moeten spreken als ze bijvoorbeeld een vraag hebben.
het kantoorpersoneel hoeft geen bedrijfskleding te dragen omdat die geen direct contact hebben met de klant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan meerdere redenen hebben en is afhankelijk per bedrijf. Bij bedrijven met een magazijn/werkplaats bijvoorbeeld is de toegevoegde waarde van bedrijfskleding dat de medewerkers goede, stevige kleding dragen die makkelijk gewassen kan worden. Bij fysiek werk is de kans dat kleding vies wordt of beschadigd raakt groter en het bedrijf voorziet zo in goede kleding. De kleding is vaak zo gemaakt dat er handigheidjes inzitten (grote zakken in de brief, lussen om sleutels of gereedschap in te hangen, stalen neuzen in schoenen). Dit vergemakkelijkt het werk en beschermt de werknemer. Bijkomend voordeel is dat iedereen op de werkvloer er representatief uitziet. Met name als monteurs ook naar de klant moeten of werknemers leveranciers moeten ontvangen, zijn zij het visitekaartje van het bedrijf.

Medewerkers op het kantoor doen over het algemeen nauwelijks zwaar fysiek werk. Het werk op zich brengt weinig gevaar met zich mee. Van de kantoormedewerker wordt vaak verwacht dat deze zichzelf representatief en passend naar het beroep kleedt. Ook medewerkers die de klant bezoeken (makelaars bijvoorbeeld) worden zelf geacht passende kleding te dragen.
Er zijn trouwens best bedrijven die met name kantoormedewerkers hebben en ook bedrijfskleding hanteren. Uitvaartbegeleiders bij een uitvaartondernemer, bankmedewerkers, hotelmedewerkers (ook achter de schermen) zijn voorbeelden van employees die, hoewel zij (deels) kantoorwerk doen, toch bedrijfskleding dragen. Vaak heeft dit te maken met uitstraling van het bedrijf en uniformiteit in het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
je bedoeld medewerker van een bank achter de balie niet het kantoor personeel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook het kantoorpersoneel op een vestiging, Ronron1212. Als adviseur bij een bank draag ik ook bedrijfskleding. Op het hoofdkantoor is dat anders.
ronron1212
9 jaar geleden
Stellalala dan heb je het dus over het balie personeel of te wel een kaskantoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, beste Ronron. Ik heb het over personeel dat niet op een kaskantoor werkt, noch achter een balie.
ronron1212
9 jaar geleden
Beste stellalala mijn vrouw werkt al heel lang bij de bank en niet aan de balie of een kaskantoor maar heeft geen bedrijfskleding terwijl ze wel zakelijke contacten heeft. Geen van haar collega's heeft bedrijfskleding het hele kantoor zelfs niet en ze werkt bij een zeer grote staatsbank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, wellicht zijn we dan collega's. Weet je, het zal verschillen per bank of per afdeling. Ik werk achter de schermen voor vermogende klanten en heb geregeld afspraken. Ik moet bedrijfsleiding dragen (of jij dit nu betwist, of niet). Zullen we deze discussie beëindigen? In ieder geval bedankt voor je nuttige toevoeging.
Je vraag @PoppeSchuitema "Waarom dragen in een bedrijf mensen op de werkvloer bijna altijd bedrijfskleding maar het kantoorpersoneel bijna nooit?"

... is wel te beantwoorden, maar eerst ... grappig dat je jezelf al indekt met "bijna altijd" en "bijna nooit" ... in het kader van 'zeg nooit ..nooit!'

In de fabriek weet ik het niet , maar wel op kantoor.
Binnen een kantoor heb je [ook] van hoog tot laag verschillende banen/functies , daar is het dus afhankelijk van heel zwart/wit gesteld, hoe hoger de functie, hoe groter de vrijheid van kledingkeuze [IN PRINCIPE] , maar ja is het wel vrijheid als je in 3 delig grijs/blauw of gewoon gestreept met vlinder of stropdas iedere dag naar je werk moet? Dan ben je ook een loonslaaf maar gewoon een iets duurdere!

Binnen dat kantoor heb je bijvoorbeeld een afdeling die de post organiseert. De "postjongens" [ in mijn tijd altijd M nooit V ] waren allemaal in uniform, ook de aanstuur-meneer -de chef- .

Dan had je de afdeling waaronder de portier valt [ ? geen idee meer hoe de afdeling heette - afdeling Binnenlandse Zaken maar dan anders :-)) ] en deze waren altijd en overal ook in uniform.

Rest ons de afdeling van het Bedrijfsrestaurant, ooit/ook kantine genoemd -afhankelijk van het soort bedrijf waar je werkt -ook verschil dus- en daar had je de dames [ nooit M altijd V ] die 's morgens vanaf 10 uur bezig waren om alles voor te bereiden voor de lunch onder de bezielende leiding van de chef - een kok die na allerlei ervaringen [ o.a. gevaren ] de laatste jaren van zijn werkzame leven aan de wal in een 'simpel' baantje volmaakte , deze kon vele verhalen vertellen.
De dames hadden een uniform , de kok niet.

Ergo, het is functie afhankelijk , al moet ik aantekenen dat ik niet weet wat de chef in een fabriek moet dragen? een 'net' pak [ ook uniform, maar anders, dat wel ] .

Kortom , het is maar wat je met "bedrijfskleding / uniform" bedoelt?

De secretaresse in haar rokje met panty en parelkettinkje/oorbellen? [ N.B. niet iedere tik-geit is een secretaresse! ] en de man[nen] waarvoor ze werkt in zijn 'pak' met meest witte overhemd en en en ...

Het zijn allemaal "UNIFORMEN" maar in verschillende uitvoeringen bijna klederdrachten.. zoals ze misschien over een paar honderd jaar wel genoemd zullen worden .. na de opgravingen .. hahaha

Hoop dat ik je hiermee antwoord heb kunnen geven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Ik heb bij een vuilverwerker als chauffeur gewerkt en daar hadden de chauffeurs reflecterende kleding met de bedrijfsnaam er op, de monteurs hadden een overall met bedrijfsnaam. de mensen op kantoor hadden ......... privé kleding zonder bedrijfsnaam terwijl die ook met klanten in contact kwamen en zo is het in heel veel bedrijven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je iets bij heel veel bedrijven ziet, is er vaak een logische verklaring voor . Wanneer je naar de verschillende personen / functies op kantoor kijkt , zoals ik beschreef? Zou je toch ook de overeenkomsten / verschillen moeten kunnen zien? Wat je zegt over de chauffeurs en monteurs : kleding is onderling verschillend [ iedere afdeling onderling dus herkenbaar ] oké, maar beide met bedrijfsnaam omdat ze herkenbaar moeten zijn naar buiten toe en niet alleen Op Straat , maar ook >>buiten<< naar de klant toe . De mensen op kantoor komen ook met klanten in contact maar op een ander niveau/op een andere manier ... en daarin ligt het hele verschil. Of je door de man op straat / klant thuis herkend moet worden of door een klant die naar jou toe komt .. op kantoor komt [ hier weet de klant =afspraak= dus dat jij bent wie je zegt dat je bent! en daar gaat het helemaal om >herkenbaarheid< daarom ook *logo e/o bedrijfsnaam*! Hier is over nagedacht hoor , door de directie / bedrijfsleiding , hoe profileer ik me zo goed mogelijk naar het publiek DE KLANT toe ... waar de verdienste *het geld* vandaan moet komen . Dat is het verschil , lijkt mij.