werknemers worden vervangen door werknemers met een rugzakje; kan dat zomaar?

Een kennis werkt in een plantenzaak, voor de zoveelste keer op een tijdelijk contract. Nu wordt het contract niet verlengd en wordt zij vervangen door een zogenaamd moeilijk plaatsbare werknemer via een gespecialiseerd uitzendbureau. De werkgever geeft gewoon toe dat hij voor zijn eigen portemonnee kiest. Het uitzendbureau en/of de werkgever vangt waarschijnlijk een premie van de overheid. Kan dat zomaar, zo niet waar kan zij protesteren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Hoeveel keer is "zoveelste"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3e of 4e keer
bamibal
10 jaar geleden
Als het de vierde is, kan ze niet zomaar ontslagen worden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-verandert-mijn-tijdelijke-arbeidscontract-in-een-vast-contract.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, dan zal het 3 zijn.

Antwoorden (2)

Dat kan zomaar. Feitelijk gaat het om een contract voor bepaalde tijd dat niet verkengd wordt. Dit soort contracten eindigen van rechtswege (automatisch). Het staat de werkgever geheel vrij om ze al dan niet te verlengen, mits hij zich houdt aan de wettelijke regels hiervoor.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om het feit dat er blijkbaar regelingen zijn om langdurig werklozen aan werk te helpen, met subsidie. Daardoor zijn deze werknemers super goedkoop en een werkgever maakt daar in feite misbruik van. Wie roeptt een dergelijk misbruik halt toe? Is dat UWV, Ministerie, vakbond of wie wel?
Computoon
10 jaar geleden
Ik weet niet of je dit misbruik mag noemen. Als de werkgever de keus heeft tussen een niet-arbeidsgehandicapte en een arbeidsgehandicapte en hetzelfde loon zou moeten betalen, is de keus snel gemaakt door de economisch redenerende werkgever. Is het dan eerlijk dat alle arbeidsgehandicapten achter de geraniums moeten gaan zitten? Onze overheid, die dit soort regelingen bedenkt, vindt kennelijk van niet. Zo is er ook een voordeelregeling voor het in dienst nemen van 50-plussers die eerst een uitkering hadden.
Ja, ook in België kunnen werkgevers dat zomaar. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur (dat is de juridische term voor tijdelijk contract) is afgelopen wanneer de einddatum is verstreken. Vanaf dan is je werkgever vrij om iemand anders aan te nemen voor deze functie en dan kan jij voor een andere job gaan solliciteren.

Het is inderdaad ook zo dat de overheid werkgevers stimuleert om oudere werknemers, allochtonen, langdurig werklozen ... aan te nemen door bepaalde voordelen te koppelen aan het aanwerven van deze werknemers. Zulke acties zijn niet in tegenstrijd met de antidiscriminatiewetgeving in België.