Hoe moet ik als VMBO'er rechten studeren?

Hoe ziet het proces eruit als ik als VMBO GTL leerling rechten wil studeren. Welke opleidingen moet ik volgens, hoe lang gaat het duren tot ik jurist/advocaat ben. P.S. Ik woon in Twente.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat echt wat je wilt of heb je misschien ook nog andere interesses?

Antwoorden (4)

Je zult naar de universiteit moeten. Daar gaat een lange weg aan vooraf als je VMBO student bent, als je bent geslaagd op het VMBO en je cijfers zijn hoog genoeg dan kun je doorstromen naar HAVO 4. Dan doe je dus twee jaar HAVO. Dan doe je weer centraal examen en als je dan ook hoog genoeg scoort kun je doorstromen naar VWO 5. Dan moet je weer twee jaar naar school en moet je weer examen doen. Als je dan je VWO hebt gehaald kun je naar de universiteit om 4 jaar rechten te studeren.
Je kunt na het VMBO ook doorstromen naar het MBO, vervolgens naar het HBO en dan weer door naar de Universiteit. Deze weg is echter langer en véél duurder.
Hoe het ook zij, beide wegen zijn langdradig en omslachtig. Ik zou je aanraden om je ook te richten op andere beroepsgroepen. Anders moet je proberen om tijdens het VMBO op te stromen, dan gaat het sneller en meer haalbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HOE WORD JE ADVOCAAT?

"Om advocaat te worden moet je een bachelor Rechtsgeleerdheid en een master Nederlands recht aan een Nederlandse universiteit hebben afgerond. Tijdens je opleiding kun je 'civiel effect’ behalen, hiermee voldoet de opleiding aan de eisen voor toegang tot zowel de advocatuur als de rechterlijke macht.
Wanneer je je rechtenstudie succesvol hebt afgerond, kun je advocaat-stagiaire worden. Je volgt dan de verplichte Beroepsopleiding Advocaten. Deze opleiding bestaat uit drie leerlijnen: Burgerlijk (proces)recht, Bestuurs(proces)recht en Straf(proces)recht."

Je moet dus eerst zorgen dat je op een universiteit komt, dus je zult de HAVO en VWO nog na je VMBO-opleiding moeten afronden. Eventueel zou je op het HBO nog je propedeuse kunnen halen in plaats van VWO afronden, maar ik hoorde van plannen om toegang tot de universiteit via een HBO propedeuse af te schaffen.

De universitaire studie duurt 4 jaar inclusief master. De beroepsopleiding tot advocaat duurt nog 3 jaar.

Jurist is overigens geen beschermde titel en betekent niet meer dan dat je "je bezig houdt met de rechtswetenschap". In principe ben je dus al jurist als je begint met een rechten-opleiding, of als je zelfstudie doet op het gebied van de rechtswetenschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Jurist ook geen advocaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jurist ook geen advocaat? Wat bedoel je daar precies mee?
ronron1212
10 jaar geleden
Jurist is geen advocaat Mr is de titel die je moet hebben om een advocaat te worden.
ronron1212
10 jaar geleden
Wie in Nederland advocaat wil worden, moet een verzoek tot beëdiging doen aan de rechtbank in het arrondissement waar hij zich wil vestigen. Wanneer de beëdiging heeft plaatsgevonden, wordt de advocaat ingeschreven op het tableau van de plaatselijke rechtbank. Om beëdigd te worden gelden specifieke wettelijke eisen, waaronder de eis dat een universitaire juridische opleiding rechtsgeleerdheid met civiel effect (Nederlands recht) met succes is gevolgd. Gedurende de eerste drie jaren mag de advocaat niet zelfstandig zijn beroep uitoefenen. Hij is dan als advocaat-stagiaire werkzaam onder begeleiding van een ervaren advocaat als patroon. Als de advocaat-stagiaire de verplichte beroepsopleiding heeft voltooid en daarnaast een aantal door de regionale balie voorgeschreven cursussen heeft gevolgd, krijgt hij na afloop van de genoemde drie jaren een zogenaamde stageverklaring. Daarna mag hij de advocatuur zelfstandig beoefenen. De advocatuur heeft vanaf 1970 een spectaculaire groei doorgemaakt. In dat jaar waren er nog slechts 2063 advocaten ingeschreven, in 1980 waren er het 3726, in 1990, 6381 en in het jaar 2000 waren 11.033 advocaten ingeschreven. In 2009 stonden ruim 15.000 advocaten ingeschreven, eind 2010 waren dat er 16.275. Daarvan zijn er 55 boven de 70 jaar oud, er zijn zelfs nog 10 advocaten ingeschreven, die op 31 december 2010 ouder dan 81 waren. Advocaten werken veelal samen in groepsverbanden (zoals maatschappen en N.V.'s). Er zijn zowel grote advocatenkantoren, waarin soms wel honderden advocaten samenwerken, als kleine kantoren, waarin één advocaat of een beperkt aantal advocaten werkt. Tegenwoordig zijn de zogenaamde 'nichekantoren' in opkomst (advocatenkantoren waarin een beperkt aantal advocaten met een bepaald specialisme samenwerkt).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@ronron1212
De vragensteller heeft het zelf over "...tot ik jurist/advocaat ben."
Het gaat hier dus niet over specifiek alleen advocaat worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook nergens gezegd dat een jurist hetzelfde is als een advocaat. In de vraag stond ook hoe de vraagsteller jurist kon worden.
Vmbo tl? -> mbo juridische opleiding (3 jaar) -> hbo-rechten (4 jaar, dan ben je hbo jurist) -> universiteit (2-6 jaar. Afhankelijk van je wensen). Ik kan het weten want ik heb hetzelfde gedaan /doe hetzelfde. Geen probleem
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik jou was zou ik eerst een juridische MBO opleiding zoeken in plaats van eerst nog havo en vwo te gaan doen.
Het voordeel is dat je al kennis maakt met juridische zaken, en als je na een jaar of 4 het leren even zat bent je een break kunt nemen en toch een diploma hebt. Er zijn zat leuke opleidingen op het MBO. En met een MBO4 papiertje heb je toegang tot het HBO en heb je dat behaald mag je naar de universiteit.

Kijk ondertussen ook naar andere leuke juridische vakken, er is echt heeeeeeeel veel te doen op dat gebied. Staar je dus niet blind op advocaat/jurist omdat dat status geeft.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je loopbaan.