Mijn werkgever heeft mij een vaststellingsovereenkomst aangeboden, wat kan ik hierin eisen?

Ik wil alleen een vaststellingsovereenkomst ondertekenen als ik de aankomende vier jaar word doorbetaald en ik op kosten van mijn werkgever een HBO studie mag doen in die tijd, is dit onhaalbaar om te vragen? Ik werk bij een groot bedrijf met voldoende financiële middelen. Als ik in dienst was gebleven had ik de aankomende vier jaar hetzelfde verdiend met een kans om een vierjarige HBO opleiding te doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Handig site met info:
http://www.kantonrechtersformule.nl/vaststellingsovereenkomst/vaststellingsovereenkomst-onderhandelen.html
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe lang werk je daar dan al?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk er al vijf jaar zonder problemen, de redenen waarom mijn baas mij weg wilt hebben gaan nergens over, het zijn drie incidenten die niet eens aan mij te verwijten zijn, juridisch sta ik heel sterk en een rechtszaak win ik dan ook met gemak, alleen wil ik niet meer voor deze manager werken, ik ben nu bang dat hij dingen gaat zoeken om me er alsnog uit te kunnen zetten, dan heb ik liever een rustige periode waarbij ik kan studeren en nog steeds mijn normale inkomen ontvang.
ronron1212
10 jaar geleden
Je krijgt nooit jou eis ook niet bij de rechter. Je werkgever heeft een onderbouwing om afscheid van je te nemen en er is dus sprake van een onwerkbare situatie. Met een beetje overleg haal je er iets meer uit dan 5 maanden.

Antwoorden (1)

Ik kan natuurlijk het advies geven dat je zo'n vaststellingsovereenkomst nooit moet ondertekenen zonder je daarin verdiept te hebben en juridisch advies te hebben ingewonnen. Daarvoor hangt er te veel aan vast.

Maar als je het mij vraagt: ja, je vraagt veel te veel. Dat soort overeenkomsten zijn vastgesteld door het bedrijf door deskundige mensen, die zeker ook elders al advies hebben ingewonnen van mensen op het gebied van arbeidsrecht. Ze worden aangeboden om te voorkomen dat een werknemer een kantonrechtersprocedure start en zijn in de regel daarom gunstiger. Bij een neutrale beëindiging via de kantonrechter is de verwachting dat je een maandsalaris per jaar diensttijd krijgt (er zitten allerlei uitzonderingen op) en dat is meestal veel minder dan 4 jaarsalarissen.
Computoon