Om het simpel te stellen: bitcoins zijn digitaal geld en je kan ze dus gebruiken net zoals je dat met euro's of dollars zou doen. Je kan er goederen mee kopen, ze onderling uitwisselen, ze ontvangen in ruil voor een dienst, ermee speculeren of ze weer omruilen voor bijvoorbeeld euro's. En dat zijn nog maar een paar van de bijna ontelbare toepassingen.
Bitcoin is de eerste digitale munteenheid die helemaal decentraal is opgezet, dat betekent dat er geen banken of andere instanties aan te pas komen om bitcoins uit te wisselen. Het bitcoin netwerk bestaat geheel uit andere gebruikers die, net als jij, bitcoins gebruiken. Deze decentrale opzet, gecombineerd met ijzersterke encryptie, maakt bitcoin een veilige en vrije munteenheid.

Met bitcoin kan je electronische betalingen doen;

- Via het internet
- Van persoon naar persoon
- Voor zo goed als niets
- Binnen een paar minuutjes,
- Zo anoniem als jij het zelf wilt
- Net zo gemakkelijk als dat je een email stuurt
- Zonder tussenkomst van een bank of andere instantie.
Lees verder in bron.