Kan mijn werkgever mij verplichten om na 23.00 door te werken als 17 jarige?

Ik werk in de afwas bij een restaurant. Sinds kort is er een vernieuwing in het concept geweest, waardoor het restaurant nu iedere keer bijna vol zit. Omdat het nu drukker is geworden, lukt het mij niet om alles afgewassen en opgeruimd te hebben voor 23.00 (ik werk vaak door tot 23.45).
In mijn arbeidsovereenkomst staat nog:
Werknemer is redelijkerwijs verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de werkgever om overwerk te verrichten, d.w.z. werkgever zal werknemer oproepen voor werkzaamheden boven het minimum aantal uren, indien wegens bijzondere omstandigheden (vakanties ziektes van collegae of anderzijds) de behoefte is aan extra arbeidskrachten. Werknemer verplicht zich aan een oproep gehoor te geven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor die 3 kwartier krijg ik gewoon de normale ~3 eur.p.uur. Dus geen extraatje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat mag hij je niet verplichten, maar als je weigerd kan hij natuurlijk zeggen dat je niet meer terug hoeft te komen.. En dan heb je natuurlijk geen inkomen meer.. Ik zou het toch even aangeven bij je baas dat wat hij doet niet mag (zal hij wel weten) maar ik persoonlijk zou er geen probleem mee hebben, want het zijn alleen maar extra uren waardoor je dus meer loon krijgt.. En daar werk je uiteindelijk voor.. Je ziet vaak in de horeca dat er slecht omgegaan word met de regels.. En vaak is de werknemer er de dupe van, omdat jou baas zo een andere aan kan nemen en jou zonder pardon buiten kan zetten.. Als dat dan gebeurd zou ik naar een juridisch loket gaan en hun uit laten zoeken wat je kunt doen als je om die reden (het weigeren om na 23:00 door te werken) buiten gezet word.. Misschien is het zelfs slim dat van te voren te doen zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan hij niet. Als 17 jarige mag jij niet eens werken tussen 23:00 en 06:00
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, hier nog een duidelijk schema:
http://www.fnvjong.nl/rechten-plichten/werktijden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal. maar omdat er op het moment zoveel mensen op zoek zijn naar een baan zou ik hier wel mee oppassen. als jij het niet wil doen is er een ander die er geen moeite mee heeft. dus breng het voorzichtig ter sprake
Castle
10 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap dat je tegenwoordig voorzichtig moet zijn om je aan te behouden, maar daarom is het nog wel goed om te weten wat wel en wat niet mag.
De genoemde clausule in jouw arbeidscontract geldt alleen voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor een 17 jarige gelden deze bedingingen niet en kan ook niet door de werkgever ingeroepen worden.
Sterker nog, je werkgever is al in overtreding door je tot na 23.00 uur te laten werken. Niet alleen je werkgever is hiervoor aansprakelijk, zelfs je ouders zouden door de Arbeids Inspectie aangesproken kunnen worden en een boete kunnen krijgen.
Ook het feit dat er geen extra toeslag wordt betaald op het moment dat je overwerk verricht is niet in de haak. Normaliter moet er dan een toeslag van tenminste 25% worden betaald. (voor overwerk in weekenden zou dit hoger moeten zijn).
Maar dat is CAO bepaald en dus afhankelijk of je daaronder valt of niet.

Als je naast je werk ook nog naar school gaat dan gelden de uren op school ook als arbeidstijd. Je moet deze uren dus ook meetellen bij je uren die je bij het restaurant werkt en daarbij niet de 160 uur per 4 weken overschrijden.

Je mag als 17 jarige maximaal 160 uur per 4 weken arbeid verrichten en moet je tenminste minimaal 12 uur dagelijkse rust hebben. Als 17 jarige mag je ook niet op zondagen werken. (bepaalde uitzonderingen daargelaten).
Verder mag een aangevangen diensttijd voor een 17 jarige liggen tussen 06.00 's-morgens tot 14.00 uur 's-middags bij een maximum van 8 diensturen.
Dus je mag bijvoorbeeld om 14.00 uur beginnen maar dan moet je uiterlijk om 23.00 uur naar huis. (dat is 8 werkuren plus 2x een half uur pauze)
Overwerken is dan zeker niet meer toegestaan!
Kortere diensttijden bij een aanvang na 14.00 uur zijn wel toegestaan maar tot maximaal 23.00 uur 's-avonds.

E.e.a staat in het arbeidsbesluit "arbeid door minderjarigen" van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).