Kan iemand verplicht gepromoveerd worden in zijn werk?

Kan iemand tijden reorganisatie of wat dan ook verplicht worden om een hogere functie te aanvaarden? Dus bijvoorbeeld van voorman naar supervisor?

Indien mogelijk graag goed onderbouwd met bron.

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat om een normaal bedrijf in Nederland. Het betreft een bedrijf dat de logistieke service (distributie) doet voor een consumentenelectronica-gigant. Dus een bedrijf zonder CAO.

10 jaar geleden
1.4K
Amadea
10 jaar geleden
Volgens mij niet. Meestal moet bij een reorganisatie iedereen opnieuw solliciteren, en kan men op die manier zijn of haar voorkeur aangeven.
Castle
10 jaar geleden
Bij ons gebeurt het nu toch. Zelfs zonder salarisaanpassing (lees verhoging). Nu weet ik niet of het uit een soort dreigement komt (doen of je wordt ontslagen) of dat er een wettelijke grondslag dit mogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt altijd voorstellen je werkgever om het voor te leggen aan de vakbond en hun om advies te vragen. Let op bij bedrijven zonder CAO zijn ze zeer allergisch voor de vakbond. Maar bij reorganisatie is er ook een rol voor de OR of PVT en bij gebrek aan deze vervalt deze taak aan de vakbond.

Het beste antwoord

Soms is het mee werken aan je ontwikkeling een verplichting. Juist in het Sociale Werkplaatsen en de verandering naar de Partipatiewet zitten vele verplichtingen.
Ik neem aan dat ik dit niet hoef te onderbouwen met bronnen anders verwijs ik naar het debat van heden in welke gevoerd wordt in de tweede kamer van de staten generaal. Maar de vraag gaat over normale bedrijven onder CAO. De sociale werkplaatsen hebben nu nog een CAO en veel mensen vinden dit normale bedrijven maar sommige mensen (van VVD huize) twijfelen hier aan.

Bij bedrijven zonder CAO geldt de arbeidswet. Iedereen heeft het recht op met maken van carrière.
Indien de functie van voorman vervalt dient het bedrijf de hogere functie van supervisor aan te bieden.

Het gaat om verandering van functie en reorganisatie.
Ik raad je aan om het artikel van de arbeidsrechter.nl welke in als bron toegevoegd heb door te lezen.
Het gaat om kopje "I. Veranderen van de overeengekomen functie"
Ik geef een samenvatting
De medewerker dien mee te werken aan een andere functie indien
"De afdeling waar de medewerker werkt wordt gereorganiseerd (verandert, ingekrompen of opgeheven), omdat bijvoorbeeld de markt van de onderneming verandert of de onderneming een andere werkwijze kiest."
"De medewerker is de enige die een voor de onderneming (zeer) belangrijke andere functie kan vervullen."

Het is een lastig onderwerp of iemand verplicht kan worden om een hogere functie dient accepteren. Want kun je verplicht worden een functie boven capaciteit te accepteren.

Ik geef je het advies om mee te werken, maar wel veel "Ja en hoe zien jullie dit" En "Ja en hoe lossen wij dat op" vragen stellen. En is jantje niet veel meer geschikt voor deze functie.
Geef duidelijk aan dat zeer tevreden bent met je huidige functie en dat je hoopt dat je dezelfde functie blijven uitvoeren in de nieuwe organisatie.
En dat je ongemakkelijke voelt bij de verplichting om de nieuwe hogere functie te gaan vervullen.

Het is formeel een verandering van het contract en je kunt indien je weg wil de organisatie wijzen dat het contractbreuk is. En op deze grond kan het bedrijf je niet houden aan de opzegtermijn.
Maar deze stap kun je alleen doen als je al een andere baan hebt. Of van deze werkgever af wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eindelijk gewoon een antwoord, plus!

Andere antwoorden (1)

Dat kan, een mooi vb is het koningschap in Belgie. Het was nooit de bedoeling dat Prins Albert, de vader van onze huidige koning Filip, koning zou worden. Hij wou ook geen koning worden, wat hij duidelijk had gemaakt. Door het plotselinge overlijden van koning Boudewijn, moest prins Albert toch koning worden omdat Filip nog te jong was. Elke firma heeft een bepaald belijd. Het staat feitelijk al vast wie welke functies gaat krijgen. Dan is het bv mogelijk dat een persoon enkele jaren voor zijn pensioen, zonder promotiemogelijkheden, bij het onverwachts, verdwijnen van een persoon, moet invallen en zo toch nog kan promoveren, wat niet altijd volgens de zin van de betrokkene is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen bron en verder is het verhaal van België niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dit geen andwoord is zal de vragensteller wel bepalen.
Koning zijn is ook een beroep en als je zegt dat dit niet van toepassing is dan moet je ook maar zeggen waarom. Een koning is ook een miitair in Belgie Door het koningschap wordt hij gepromoveerd van Kolonel naar Generaal, en wordt hij ook gepromoveerd naar opperbevelhebber van de strijdkrachten, dus wordt hij mijn baas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waar is uw bron dat dit tegenspreekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen kan weigeren koning te worden, dat kon willem-alexander ook en hoe brutaal is het om MIJ om een bron te vragen terwijl jij dat ZELF niet doet en de vraagsteller vraagt om een bron? Het gaat om een gewoon bedrijf en een verplichte promotie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen kan ook weigeren om gepromoveerd te worden. Niemand kan men verplichten wel kunnen er dan consequenties aan vast hangen. De vraagsteller heeft niet specifiek gevraagd voor een bedrijf, Trouwens Defensie is wel degelijk een bedrijf en dat is een onderdeel van het beroep van koning en koning zijn is wel degelijk een beroep. Ik vroeg naar een bron waar jij kunt in weerleggen dat ik het onjuist hebben. en het zou ook mischien ook eens nuttig zijn dat je zelf ook antwoord op de vraag. Zou voor iedereen leerrijk zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nergens gezegd dat koning zijn geen beroep is maar ik durf er heel wat geld over te verwedden dat deze vraag niet over het koningschap gaat. Jij zegt dat iemand het koning zijn niet kan weigeren en dat klopt absoluut niet. Verder geef JIJ een antwoord en wordt er gevraagd naar een bron. Ik geef geen antwoord dus ik hoeft geen bron te geven. Verder ben ik al helemaal niet verplicht een antwoord te geven maar jij moet wel met een bron komen, dat was namelijk de vraag en ik weet zeker dat jij dat niet kan want je antwoord klopt niet. Dus ik zou het verwijderen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gezegd letterlijk " iedereen kan ook weigeren om gepromoveerd te worden. Niemand kan men verplichten wel kunnen er dan consequenties aan vast hangen" Men kan ook moreel verplicht worden.
Er wordt naar een bron gevraagd, INDIEN MOGELIJK.
Als Belg zou je het reilen en zeilen van de Koningklijke familie kennen, maar ik vermoed dat u geen Belg bent.
Het was niet gepland dat koning Boudewijn zo vroeg zou sterven. Als Boudewijn zou klaar zijn voor een troonsafstand dan zou Prins Filip ook oud genoeg zijn, gevormd zijn en gehuwd zijn omdat dit 1 van de eisen was van Boudewijn. Zie BRON Dit is de reden waarom Prins Albert 2 Koning is geworden. Waarom dat het ook niet de bedoeling was dat Albert zou koning worden was het feit dat het toen heel slecht ging met zijn echtgenote Paola. Bij het vroegtijdig sterven van Boudewijn was Albert Moreel verplicht om koning te worden.
Kom mij hier nu niet zeggen dat mijn verhaal een verzinsel is
Het is inderdaad niet verplicht om te antwoorden maar het zou wel netjes zijn wanneer je iemand op de vingers tikt, je dan zelf het goede antwoord kunt geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe dan ook het slechtste voorbeeld ooit. Werk en recht gaan meten aan het koningsschap. Als er iets is wat buiten alles valt is het wel koningschap. wanneer je iemand op de vingers tikt, je dan zelf het goede antwoord kunt geven. Mee oneens, als je maar goed aan kan tonen wat er loos is aan een antwoord is dat ook prima. Dit antwoord is echt loos. Als ik een fout maak op mijn werk hoeft de geen uitleg te geven. Zo kan je nog honderden verschillen geven wat niet overeenkomt met een regulier beroep en een functie als het koningsschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*hoeft de premier
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel MrTomaat, ik stond te verbaasd om nog te reageren... mij om bronnen vragen en eisen een antwoord te geven als ik iemands antwoord niet goed vind.... het moet niet gekker worden. Men wil het gewoon goed onderbouwd hebben en aangezien ik weet dat ik DAT niet kan ga ik niet met nietszeggende voorbeelden aan komen. In Nl kun je gewoon de troon weigeren maar of je een promotie ten alle tijden kan weigeren zonder je daarmee verwijtbaar ontslag krijgt weet ik niet.
Castle
10 jaar geleden
Ik heb de vraag bewerkt en hoop dat hij nu dan duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dames en heren onse koning krijgt een salaris dat wil zeggen dat hij een werknemer is, onze prinsen en prinsesen, krijgen een salaris en moeten daar voor werken, Een koning is zowel een werknemer als ik,
Als de vragensteller een algemene vraag stelt dan geef ik ook algemeen een antwoord. De vraagsteller heeft zijn vraag nu bijgesteld, en gespeciefieerd. Nu is het aan jullie heren en dames om te antwoorden, Iemand afbreken is makkelijk maar construktief antwoorden is een andere zaak,,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Als de vragensteller een algemene vraag stelt dan geef ik ook algemeen een antwoord." De vraag is algemeen, jij geeft een specifiek voorbeeld. Een voorbeeld dat mijlenver ligt van elke normale werksituatie. Een koning is zowel een werknemer als ik, Niemand zegt dat koning zijn geen baan is of dat hij geen salaris krijgt, dat haal je er zelf bij. Dit is al de tweede maal dat je iets probeert duidelijk te maken wat we zelf al inzien. Het gaat er om dat het gewoon een slecht voorbeeld is, maar als je dat nu nog niet begrepen had zal je het nooit begrijpen. "De vraagsteller heeft zijn vraag nu bijgesteld, en gespeciefieerd." Het was blijkbaar nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand afbreken is makkelijk maar construktief antwoorden is een andere zaak,, We proberen je in te laten zien dat je antwoord zwak is niet jij. Constructief antwoorden is zeker lastig, soms bak ik er ook niks van. Als iemand me er op wijst haal ik mijn antwoord weg of stel ik hem bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je spreekt uw eigen tegen. Eerst zeg je dat een koning wel een baan is en dan zeg je dat het een slecht vb is. In eerste instantie ging het er om dat iemand verplicht kan worden om te verhogen van functie.
Je geeft toe dat koning zijn een beroep is. Waarop ik zeg dat onze koning in functie is verhoogt tegen zijn zin, omdat hij moreel verplicht was. Als de vraagsteller meer gespecifieerd had over welke situatie dan had ik ook een ander antwoord gegeven. nu was het een algemene vraag met een algemeen antwoordt. Voor het zelfde had ik een vb gegeven over een voetbaltrainer. Dus kom hier niet zeggen dat mijn antwoord op niets slaat. Als je nu had gezegd dat je vond dat de koning geen beroep is dan had ik kunnen leven met je kritiek maar neu ben je tegenstrijdig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je geeft heel slecht weer (helemaal niet) hoe ik mezelf tegenspreek. Normaliter doe je dat in de volgende vorm: Je zei eerst "X= soms Y" en daarna zei je "X= nooit Y". X= soms Y en X =nooit Y kunnen nooit tegelijkertijd waar zijn. Waar je obsessie vandaan komt om ons de woorden in de mond te willen leggen dat een koning geen beroep is, is me een raadsel. Voor het zelfde had ik een vb gegeven over een voetbaltrainer Had ik ook een vrij zwak voorbeeld gevonden. Veel betere voorbeelden zijn: secretaresse, verkoper etc. beroepen die een veel grotere kans maken om gelijk te lopen met het recht dat het gros van alle andere beroepen heeft. Als je het heel principieel gaat bekijken is je voorbeeld niet fout maar het is gewoon heel onwaarschijnlijk dat de reden waarom iets voor het koningsschap geldt, geldt voor elk ander beroep dan ook, de kans dat iemand daadwerkelijk het koningsschap in zijn hoofd had leek me uitgesloten. Dat maakt in mijn ogen je voorbeeld slecht (niet principieel onjuist maar zwak of slecht) en daardoor je antwoord uiterst zwak. Maar goed, je antwoord slaat niet nergens op, je had een kans dat iemand er wat aan had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtig meneer tomaar! Nogmaals: in Nederland had Willem-Alexander gewoon mogen weigeren om koning te worden maar hij heeft er toe ingestemd. Constantijn was de eerste reserve, daar heeft hij ook in toegestemd en Floris wilde niet, maar dat was al duidelijk toen hij heel jong was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wacht nog altijd op jullie schitterend en leerrijk vb Ik denk dat ik zo lang zal moeten wachten totdat een ballon gevuld met water kan vliegen. De vraagsyeller heeft echt veel aan jullie reacties.
Zoals mijn antwoorden op niets slaan zo slaan jullie reacties helemaal nergens op xyyyxyxxxyxyxxxuyyyxxy!!!!!!!!!