Mag je met een WIA uitkering jezelf als zelfstandige ontplooien, en zijn daar belangrijke voorwaarden aan verbonden?

Heb dus een WIA uitkering, en door de economische crisis lukt het niet om elders iets te vinden, en daarom heb ik al langer het idee om zelf iets te doen.
Ik weet ook al wat, want ondanks de crisis merk je dat niet overal en gaat het met sommige praktijken erg goed.

Toegevoegd na 52 minuten:
In mijn geval is het iets gecompliceerder doordat mijn werkgever risicodragend is en niet ingeschreven sta als werkzoekend doordat ik nu al geruime tijd een scholing volg maar mijn hart toch iets anders zegt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Het UWV kan u daar zelfs mee helpen.
Ik wil een bedrijf starten vanuit arbeidsongeschiktheid
Heeft u een WIA-uitkering? En wilt u weer aan de slag? Dan kan een eigen bedrijf een goede manier zijn om weer te gaan werken. U kunt dan namelijk zelf uw werk inrichten en afstemmen op uw eigen mogelijkheden. UWV kan u hierbij op weg helpen.
Bespreek met uw adviseur werk uw plannen om voor uzelf te beginnen.
Staat u ingeschreven als werkzoekende? Blijf dan ingeschreven staan.
Onderzoek uw plannen in een onderzoeksperiode:
Test samen met uw adviseur werk uw ondernemerskwaliteiten.
Onderzoek uw idee (haalbaarheid, financiering, locatie, verzekeringen, vergunningen).
Onderzoek welke ondersteuning u van UWV kunt krijgen (krediet, vergoedingen, aanvulling inkomen).
Vraag informatie bij de Belastingdienst
Vraag informatie en advies bij de Kamer van Koophandel.
Stel een ondernemingsplan op.
Bespreek met uw adviseur werk of uw plannen haalbaar zijn.
Besluit of u gaat beginnen als zelfstandig ondernemer.
Overleg met uw adviseur werk van UWV

We bepalen in overleg met u hoelang u de tijd krijgt. Bovendien kunt u met uw adviseur werk van UWV afspreken dat u in de onderzoeksperiode niet hoeft te solliciteren. Zo heeft u meer tijd om uw bedrijf goed op te zetten.

UWV kan u op verschillende manieren helpen. U kunt misschien geld lenen voor de start van uw bedrijf. Ook kunt u een vergoeding krijgen als u een hulpmiddel of voorziening nodig heeft om uw werk te kunnen doen.
Verder is het mogelijk dat als u bent begonnen als zelfstandig ondernemer u een aanvulling op uw inkomen krijgt. Dit is gedurende maximaal de eerste 4 jaar van uw ondernemerschap.
Heeft u hulpmiddelen nodig die niet met uw werk, maar meer met uw dagelijkse leven te maken hebben? Dan kunt u misschien een vergoeding krijgen via uw gemeente of uw zorgverzekeraar.

Uw inkomsten als zelfstandige verrekenen wij met uw Ziektewet-, WAO-, WAZ-, Wajong- of WIA-uitkering. Als u winst maakt, kijken wij of de uitkering aangepast moet worden, wij doen dat om te voorkomen dat u veel geld moet terugbetalen. Als het nodig is, passen wij uw uitkering aan. Als u stopt met uw onderneming valt u terug in uw oude uitkering.

Succes!