Mag mijn werkgever mij standaard elke maand minder inroosteren dan mijn contract?

Mijn werkgever rooster mij altijd 20% minder in dan mijn contract. Ik ben hier niet blij mee want als ik 12x20% niet inhaal dan sluit ik het jaar af in de min. Kan ik wettelijk gezien eisen dat ze mij volgens mijn contracturen inroosteren? Ik werk in de zorg.
Zij gaan er vanuit dat door ziekte die minuren wel opgevuld worden.

Toegevoegd na 26 minuten:
Met ziekte bedoel ik ziekte van collega(s) die ik dan opvul.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat mogen ze, als ze je maar je contracturen uitbetalen.

Antwoorden (2)

Dat mag, zolang je baas je maar minimaal het aantal uren uitbetaald dat in je contract staat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat betreft gokken op ziekteuren dat is natuurlijk onzin. Je kunt alleen maar ziekteuren claimen dat je op je werk verwacht werd. Je baas moet je dus eerst die uren aanbieden, vervolgens moet JIJ ZELF je ziek melden, en dan pas tellen die uren. Meld jij je niet ziek, dan zijn het gewone uren.

Ben je aan het eind van de maand niet ziek geweest, dan heb jij dus recht op het loon van het minimum aantal uren in je contract.

Een contract schept verlichtingen aan beide zijden !

Jij moet op je werk op komen dagen en je werkgever moet je het minimum aantal uren dat daarin is vermeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, bij een urencontract, dienen dat aantal uren werk aangeboden te worden en uitbetaald, krijg je niet dat aantal uren aangeboden, dan moet de werkgever wel dat aantal uren uitbetalen. Plus.
Waar jij je zorgen om maakt is dat jij je aantal uitbetaalde uren per jaar niet haalt.
De werkgever wil graag dat er vervanging is bij ziekte. En ja deze wil ook voldoende zorguren geleverd worden als voor door de klanten ingekocht is.
Dus op jaarbasis dient het aantal uren ingehaald worden.
Nu kan het niet zijn dat aan het van jaar je alle minuren dient te werken.

Misschien is het een idee dat je maandelijk overlegt hoeveel minuren je hebt en hoe de werkgever dat gat gaat vullen.