Vorig jaar september 3 weken vakantie verlof voor in a.s. April aangevraagd en geen antwoord gekregen. Nu ineens een afwijzing. Mag dat?

Wel enkele keren gevraagd naar een antwoord maar niet gekregen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Dat moet je nagaan in de tekst van jouw CAO, en de sociale regels die er op jouw werken gelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nederlands of Belgisch recht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht niet dat dit toegestaan is want bij veel cao's moet de werkgever je dit binnen een bepaalde termijn laten weten en als je dan nog niets hebt gehoord dan kun je er van uit gaan dat het is toegewezen. Vraag het even aan de bond als het niet in je cao vermeld staat.

Antwoorden (3)

Voor zover ik lees mag de werkgever dat. Daar staat geen termijn op. In het artikel vind je de rest van de info. Mvg. Steven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is voor Belgie,ik weet niet of vs in Belgie woont.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De situatie voor Nederland is duidelijk en ook onderbouwd met het juist wetsartikelen, dan zie in dit antwoord nog niet.
Is het mogelijk dat iemand het juiste wetsartikel er bij kan zoeken en ons er een link naar kan geven.
Vakantiedagen opnemen

Als je vakantiedagen wilt opnemen, moet je je wensen bespreken met je werkgever en schriftelijk aanvragen. De werkgever heeft twee weken de tijd om na te denken over jouw wensen en eventueel schriftelijk bezwaar te maken. Doet de werkgever dat niet, dan zijn jouw vakantiewensen akkoord,

Er zijn twee redenen waarom een werkgever jouw verzoek om vakantie kan afwijzen.
1.Als er sprake is van een collectieve vakantie (zoals in de bouw en het onderwijs) of als je in de arbeidsovereenkomst een vaste vakantieperiode hebt afgesproken
2. Als jouw vakantiewensen grote problemen opleveren voor jouw werkgeverer Je werkgever moet dan wel toestemming geven voor een andere vakantieperiode.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In aanvulling op het (correcte) antwoord van Maria16:

Zelfs wanneer een vakantie zou zijn toegezegd, kan de werkgever hem alsnog op een later moment, in overleg, annuleren wegens 'gewichtige redenen' .

Uit Burgerlijk Wetboek 7

Artikel 638

(...)

"5

De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed."
Computoon