Ik word onderbetaald, zelfs onder het wettelijk minimum loon, kan ik dit terugeisen tot het bedrag wat ik minimaal hoor te verdienen mijn functie?

Volgens onze CAO hoor ik minimaal 120 euro meer te verdienen dan dat ik nu verdien. Mijn loon valt nu zelfs onder het wettelijk minimum loon. Op internet heb ik gelezen dat je dit terug kan eisen, maar kan ik dan terugeisen tot het minimale bedrag wat ik hoor te verdienen in mijn functie? Of tot het minimumloon? Mijn functie staat beschreven in mijn contract waar ook in staat dat mijn contract conform de CAO is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Alle werknemers hebben recht op het wettelijk minimumloon. Het wettelijk minimumloon is het loon dat je minimaal moet verdienen als je werkt. Je kunt je werkgever erop aanspreken als je minder betaald krijgt dan het wettelijk minimumloon (onderbetaling). Komt je er samen niet uit, dan kunt je naar de Inspectie SZW of de kantonrechter gaan.
Zie verder de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb ik niks aan, dit had ik al uitgezocht, staat ook in de toelichting..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de werkgever er op aanspreken.
En daarna kun je gaan praten met UWV of de vakbond.
Laat iemand anders maar edele weg van de kantonrechter bewandelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus
@Plls, u zegt niets te hebben aan het antwoord, maar een ander goed antwoord is er niet op de vraag zoals u hem stelt.
Minstens minimumloon uitbetalen is een plicht van de werkgever, ook in tijden dat een werknemer moeilijk een andere baan kan vinden. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/minder-dan-het-minimumloon
Ik zou de wet van minimum(uur)loon nalezen en daarna samen met personeelszaken het laten toetsen aan wat je krijgt. Mogelijk dat zij dan uitleggen hoe de werkgever de wet overtreedt.

Zolang de werkgever uitbetaald zou ik niet het onderste uit de kan proberen te halen.
Alleen zou ik de werkgever op de wet en de CAO wijzen en zeggen, dat je van mening ben dat je nog geld krijgt. En vragen wanneer de werkgever van plan is dit te betalen.

U kunt dat terug eisen, maar hou er rekening mee dat je dat het beste kunt doen als arbeidscontract al ontbonden is. Want op het moment dat je werkgever gaat aanklagen of je loon gaat opeisen, dan zal de werkgever heel snel van je af willen en kunnen op grond van verstoorde arbeidsrelatie.

Er zijn werkgevers die dit soort van opeis actie sportief opvatten en van mening zijn dat het hun recht is om te proberen om je zo min mogelijk uit te betalen en dat jouw recht is om ze zorgen dat je krijgt wat je recht op hebt.