Kan ik als beginnende Verzorgende IG iets meer ontspannen werken in de thuiszorg?

Ik ben net klaar met de opleiding Verzorgende IG en heb een baan gekregen in een verpleeghuis. De werkdruk is daar echter zo hoog dat ik de hele dag moet vliegen. Ik sta met 1 a 2 personen op 10 zwaar dementen waarvoor je alles moet doen... Daarnaast is er een hoge instellingsdruk met allerlei controlelijstjes en gebrekkige/overbodige administraties. Ik leer daar wel veel, maar sta elke dag onder enorme druk. Ik zie ook zeer ervaren verzorgenden 'vliegen' en overbelast zijn. Zou ik in de thuiszorg misschien iets beter mijn tijd kunnen indelen en daardoor iets normaler/ontspannen kunnen werken? Ik vind het niet erg om elke dag een uurtje langer door te gaan als ik dan iets meer tijd aan een zorgvrager kan geven...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Zal niet veel anders zijn
wat bedoel je met gebrekkige/overbodige administraties hoe kan je dat bepalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld gaan werken als huishoudelijke hulp bij de thuiszorg, dan help je bij onder andere de schoonmaak, maar gaat ook wel boodschapjes doen, of de post voorlezen, maar ook gezellig een kopje koffie of thee hoort daarbij. Het werk dat jij doet staat onder druk, zeker door de bezuinigingen, de mensen moeten zoveel mogelijk presteren in zo min mogelijk tijd, je houdt geen of weinig tijd over voor de cliënten, je hebt genoeg aan je werk. Kijk eens rond bij de thuiszorgorganisaties bij jou in de buurt, welke vacatures daar openstaan en wat deze inhouden.
ronron1212
10 jaar geleden
crea ook de thuiszorg staat onder druk en daar slaan de bezuiniging ook erg hard toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt ronron, ik heb dat zelf ondervonden, doordat ik minder tijd huishoudelijke hulp heb gekregen, maar bij de thuishulp staat de cliënt nog steeds centraal, zij bepalen wat er gebeuren moet en waarderen het over het algemeen ook, als er op zijn tijd een praatje wordt gemaakt.
ronron1212
10 jaar geleden
De werkdruk wordt ook daar bepaald door het aantal cliënten dat je moet bezoeken per dag crea dus alle tijd die je hebt is ook daar beperkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat boodschappen doen is hier ook al afgeschaft maar ik weet niet hoe dat elders is.
ronron1212
10 jaar geleden
In de loop van 2014 zal er nog meer niet meer gedaan kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De thuiszorgorganisaties willen hun clienten ook vasthouden en zullen zoveel mogelijk naar hun wensen tegemoet komen.
ronron1212
10 jaar geleden
crea mensen moeten betaald worden dus willen een salaris en de subsidie kranen gaan aardig dicht thuiszorg organisaties kunnen dat wel willen maar ze krijgen gewoon minder geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron
Bijv. dubbele dossiers (digitaal en papier). In plaats van 1 goed digitaal dossier van waaruit alles wordt gestuurd, zijn er veel losse lijstjes => vochtlijst, medicatielijst, insuline toedieningslijst, bijvoedingslijst (flesjes), looplijst, risicolijst, papieren roosters etc. Lijkt een beetje op een kantooromgeving van 20 jaar geleden...
ronron1212
10 jaar geleden
Dtgtaal dossier je hebt toch niet alles in je hoofd of staat er op elke kamer een pc die lijstje zijn juist de manier om niets te vergeten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ronron, de thuiszorgorganisaties willen ook hun cliënten vasthouden, daarom wordt er naar de cliënten geluisterd, ze proberen zoveel mogelijk hun wensen tegemoet te komen, in de tijd dat ze hebben. Voor de een betekend dat zoveel mogelijk hulp, voor de ander gezelschap.
ronron1212
10 jaar geleden
Alles kost geld en dat krijgen ze dus minder.
ronron1212
10 jaar geleden
Het kabinet wilde in 2014 al 89 miljoen euro bezuinigen op de thuiszorg, vooruitlopend op een nog veel grotere bezuiniging in 2015 van 40 procent op het gehele budget voor deze thuiszorg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron
Klinkt niet zo innovatief... Dat zou toch veel eenvoudiger kunnen met bijv. een tablet?, of met een slim ding dat een pakjesbedrijf, restaurant of broodjeszaak al gebruikt.
Ik schrijf 20 x per dag de datum van vandaag op, de naam van een bewoner, het tijdstip waarop ik iets meet... Net als de kantoorklerken uit Jiskefet 8-) Mijn collega's lopen toch al met een smartphone rond voor domoticasignalen (bewegingsscanners, persoonsalarmering etc.)
ronron1212
10 jaar geleden
De invoer van dat soort apparatuur kost veel geld en beveiligingsmatregelen en dan zul je weer meer mensen moeten helpen.

Antwoorden (2)

De thuiszorg staat heel erg onder druk. Er zijn bij meerdere thuiszorgorganisaties al veel mensen ontslagen. Bij veel cliënten is het aantal uren verminderd (in elk geval in de plaats waar ik woon maar ik meen dat dat in meer gebieden het geval is). Dat betekent dat je meer cliënten moet hebben om aan hetzelfde aantal uren te komen maar ook dat je meer moet reizen. Je zult dus bij de thuiszorg waarschijnlijk ook veel moeten rennen en vliegen. Tijd voor een praatje is er ook steeds minder, al kan je tijdens het werken natuurlijk ook een gesprek voeren. Ik denk ook dat de kans dat je bij de reguliere thuiszorg nog werk vindt heel klein is omdat men zal proberen het eigen personeel zoveel mogelijk in te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn regio kan de thuiszorg m.n. VIG'ers nog plaatsen (i.v.m. voorbehouden handelingen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een piepklein plusje, er wordt inderdaad veel bezuinigd op thuishulpen, maar er wordt naar gestreefd de mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen, wat positief is voor thuishulpen. Bij ons in de regio staan er nog steeds vacatures open (Utrecht).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier zijn heel veel mensen de laan uitgestuurd en deels vervangen door mensen die in de bijstand zaten en nu met behoud van uitkering werken. Het is goed dat deze mensen ook een kans krijgen maar niet ten koste van mensen die al bij de thuiszorg werkten.
Het is inderdaad positief om mensen langer thuis te laten wonen, in principe ook voor de hulpen, maar zoals men hier te werk gaat (ik woon in Rotterdam) klopt het gewoon niet. Hier kijkt de gemeente, die de aanbesteding doet, uitsluitend naar wat het goedkoopst is en niet naar wat het beste is
Aangezien de werkdruk in de zorg mede gerelateerd is aan het budget wat door de hogere instanties aan de zorg word toegekend is het zeer onwaarschijnlijk dat de werkdruk in een deel van de zorg (thuiszorg) substantieel lager is dan in een ander deel van de zorg (Daar waar je nu werkt) ,Daar komt nog bij dat je nu je werk kunt doen op een vaste werkplek en bij de thuiszorg je naar de clienten toe moet (dat heeft zowel voor als ook nadelen, je kunt meer werktijd besteden aan je clienten, bij het reizen kun je tussen de werkzaamheden door iets ontspannen maar je hebt wel de tijdsdruk om op tijd bij de volgende client te zijn.) Als de werkdruk naar jou mening te hoog is door bijvoorbeeld het onnodig veel voeren van allerlei verschillende lijsten en de daarmee verloren gegean tijd kun je in plaats van het bijltje erbij neer te gooien en een andere minder belastende baan te zoeken ook proberen om eerst het systeem waar jullie mee werken zo te verbeteren dat de administratieve druk vermindert. Dat zal niet eenvoudig zijn en ook wat tijd kosten op de termijn echter iedereeen ten goede kunnen komen doordat de werkdruk vermindert voor alle medewerkers ,de zorg verbetert voor alle clienten, je carierrekansen vergroot voor jezelf omdat je laat zien dat je met hart voor de zorg aan je werk bent en je nieuwe ideen en mogelijkheden ziet.
Je bent nog jong en het heeft geen zin om je te overwerken of nu al te zeggen het is te zwaar voor me en ik hou ermee op, je ziet waar het beter kan en daar liggen je kansen, overtuig de organisatie (dat vergt meestal een lange adem omdat de managers vastgeroeste patronen hebben en de beste ideeën alleen van hun zelf kunnen komen)van verbeteringen door met je collega's over de door jou voorgestelde verbeteringen te discussieren,leg dan een uitgewerkt plan voor aan je afdelingshoofd en werk je zo naar boven, op managment niveau aangekomen heb je de kans dat er uiteindellijk verbeteringen doorgevoerd kunnen worden .
Mensen zoals jij met nieuwe ideen en elan zijn de toekomst voor de zorg van morgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In grote lijnen een goed antwoord maar ik weet van mijn hulp dat ze soms maar 5 minuten! reistijd hebben om van de ene cliënt naar de andere te gaan doordat e.e.a. zo strak gepland moet worden om iedereen te kunnen helpen. Er zijn veel mensen ontslagen dus voor degenen die er nog werken is er vaak teveel werk te doen in korte tijd.
En men krijgt voor bepaalde taken, zoals bijv. het helpen bij medicijngebruik, het aantrekken of uittrekken van steunkousen of het smeren van boterhammen maar een zeer korte tijd. Er wordt ook totaal geen rekening mee gehouden of een cliënt slecht ter been is en het dus even duurt voordat hij of zij de deur heeft geopend of dat iemand net op het toilet zit bijv. De werkdruk is dus bij veel thuiszorginstanties zeer hoog en dat zal met alle bezuinigingen waarschijnlijk alleen maar erger worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is toch precies de lijn van mijn antwoord