Kan ik het beste mijn pensioen laten staan bij de werkgever met het beste pensioenfonds?

Ik heb 24 jaar bij een bank gewerkt en een goed salaris gehad. Ik ga nu in de zorg werken en de helft minder verdienen. Ik schat in dat de pensioenvoorziening in de zorg ook minder is. Is het in dit geval slim om mijn pensioen te laten staan of is waarde overdracht bijna altijd slimmer? Ik verwacht nog ca 20 jaar te blijven werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk ook even aan dekkingsgraden en indexatiebeleid

Antwoorden (2)

In principe maakt het niet uit of je je pensioen overdraagt of niet.
Als je het niet doet krijg je later gewoon van alle pensioenfondsen je uitkering.
Ik heb er zelf drie. Eéntje was zo laag dat ik de mogelijkheid kreeg het hele bedrag in eens te krijgen. Minder dan € 500 geloof ik.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien het ook voorkomt dat een fonds vanwege te kort aan middelen niet kan indexeren of zelfs moet korten is dit antwoord een beetje kort door de bocht.
Reddie
10 jaar geleden
@iHave , aangezien het vermogen tot indexeren in de toekomst het vermogen tot koffiedik kijken vereist, lijkt het me niet relevant hier rekening mee te houden.
Je kunt offerte aanvragen van overdracht. Dan krijg je van je nieuwe pensioenfonds te horen hoeveel extra rechten je bij hen krijgt als je je pensioen laat overdragen.

Als je bij overdracht bij je nieuwe fonds meer rechten krijgt dan bij je oude fonds, kun je beter overdragen. Als je juist minder rechten krijgt, kun je beter niet overdragen.

Als het weinig uitmaakt, moet je beslissen wat voor jou het belangrijkste is. Als jij eenvoud in de administratie erg belangrijk vindt, kun je beter overdragen, want daarna heb je nog maar met één fonds te maken. Als jij echter liever je risico wilt spreiden, kun je beter niet overdragen.

Je moet in ieder geval binnen zes maanden nadat je aan je nieuwe baan bent begonnen, offerte aanvragen. Offerte is slechts dat: een offerte. Je kunt later altijd nog beslissen de offerte af te wijzen, en dus niet over te dragen. Als je echter niet binnen zes maanden offerte aanvraagt, kun je daarna nooit meer alsnog offerte aanvragen.

Een echt antwoord op je vraag is dus eigenlijk niet te geven. Dat hangt af van jouw salaris, van jouw specifieke situatie, en van de rechten die beide pensioenfondsen je geven.

Het beste is dus: sowieso offerte aanvragen (om alle opties open te houden), en naar aanleiding van de offerte te beslissen wat je doet.