Wat houd werkgever is risicohoudend voor WIA in?

Heb onlangs de Arbeidsdeskundige van het UWV gesproken die mijn Wia bepaald heeft, en die zei dat mijn Werkgever risicodragend is, ik vroeg toen wat dat inhield, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Een vraag die ik bijv heb: wie gaat mijn uitkering betalen aangezien het nu schijnbaar niet van het UWV af komt, ook hoefde ik me niet in te schrijven en heb ik schijnbaar ook geen sollicitatie plicht, althans niet vanuit het UWV gezien.

Maar ik heb ook gehoord dat ik voor re-integratie inspanningen niet bij het UWV of werk.nl hoef aan te kloppen, maar wie gaat me dan helpen aangezien ik nu al een tijdje bezig ben me om te scholen naar een functie als CNC frezer, en dat is totaal anders als timmerman, en straks uitgeleerd ben en dan als 47 jarige vent niet zomaar aan de slag kom zonder werk ervaring, en een verkorte opleiding waar lang niet alle aspecten aan de orde zijn gekomen?

Gaat mijn ( ex ) werkgever staks mijn uitkering betalen?

Hoop dat iemand me kan uitleggen hoe het zit?

Alvast bedankt voor de antwoorden en of tips !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, jouw ex werkgever gaat jouw uitkering betalen.
Maar dit is een ingewikkelde materie.
WGA staat voor Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten. De WGA is een onderdeel van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Deze wet geldt voor werknemers die na 2 jaar ziekte meer dan 35% arbeidsongeschikt zijn.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wia/wga-uitkering-voor-gedeeltelijk-arbeidsongeschikten?utm_campaign=sea-t-subsidies-a-wia_wga&utm_term=%2Bwga&gclid=CNOn1brA0boCFceWtAodZEEAIw

Als een werkgever eigenrisicodrager is dan draagt die het risico voor de arbeidsongeschiktheid van uw (ex-)werknemers. De betaling van de WGA-uitkering en de kosten van de re-integratie komen voor rekening van die ex-werkgever.
En hier lees je de verantwoordelijkheden en verplichtingen:
http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_wil_eigenrisicodrager_worden_wga/eigenrisicodrager_worden/verantwoordelijkheden_en_verplichtingen.aspx

Re-integratie-inspanningen komen dus ook voor rekening van de werkgever en die moet dat wel kunnen aantonen. Vaak zal die dat uitbesteden aan een andere partij, zoals bijvoorbeeld Loyalis.
Of in jouw geval de omscholing daarbij hoort, dat is van hier af niet te zeggen.

Vergelijkbaar voorbeeld:
Ik ben ontslagen en werkte bij de Overheid. Die is eigen risicodrager voor mijn WW uitkering.
Ik als uitkeringstrekker heb daar verder weinig mee te maken.
Het UWV betaalt de uitkering en declareert die bij de werkgever.
In mijn geval heeft de werkgever de re-integratie uitbesteed aan Loyalis en daar
moet ik dus mijn sollicitatie-inspanningen melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die periode van twee jaar ziekte schijnt kortgeleden te zijn gehalveerd.