Ik wordt ontslagen om economische redenen. Hoe lang na het ontslag mag mijn baas mij partime in dienst nemen?

Er zal veel minder werk zijn, maar slecht voor 1 of 2 dagen per week ipv fulltime. Hoe lang na het ontslag met wederzijdse instemming mag ik nu in dienst komen voor deze uren per week?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het weer gaan werken, partime, bij de oude werkgever is voor mij alleen een optie als ik elders nog geen werk heb gevonden. Het bedrijf heeft echt zeer weinig werk en het is geen 'formule' om ons weer goedkoop in dienst te nemen tegen slechtere voorwaarden. Voor het werk dat er nog is wil mijn werkgever uiteraard liever mensen die het bedrijf kennen dan nieuwe mensen aantrekken voor partime werk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
ronron1212
10 jaar geleden
Ontslag met wederzijdse instemming is tegenwoordig heel normaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk wel uit. Als de baas je in de toekomst weer ontslaat krijg je volgens mij een uitkering naar je laatst verdiende loon.
Computoon
10 jaar geleden
Dat lijkt mij ook het geval. Bij 'wederzijdse instemming' heb je er zelf voor gekozen (zo kan het dan uitgelegd worden) om minder uren te gaan werken. Over dat urenverlies heb je geen recht op ww, want ww is voor onvrijwillige werkloosheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
ronron1212
10 jaar geleden
Computertoon dat is niet meer het geval en wel al voor een paarjaren is er bij ontslag om economische reden aangevraagd bij het uwv gewoon toegestaan om me wederzijdse instemming met ontslag te gaan en je krijgt gewoon ww.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaag ronron (helaas spreek ik uit eigen ervaring).

Antwoorden (2)

Als je ontslagen wordt met wederzijdsgoedvinden, mag hij je direct (na de gelde opzegtermijn) weer in dienst nemen. Echter zal dit meestal onder een andere fucntienaam zijn (vaak zie je dat de werkgever een jaar niemand met dezelfde functie in dienst mag nemen.
In mijn geval heeft mijn werkgever ontslag aangevraagd bij het UWV(voor het geval ik niet zou meewerken), heeft hij later in overleg met mij mij ontslagen met wederzijdsgoedvinden, en heeft me na de opzegtermijn van 2 maanden weer in een andere functie (ook al doe ik dezelfde werkzaamheden) in dienst genomen voor 24 uur (ik had een fulltime baan).
Er is oo nog een mogelijkhied dat hij je gedeeltetijk ontslaat (voor 16 u bijvoorbeeld), maar hoe dit in z'n werk gaat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze duurtijd hangt oa af van hetgeen in de CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) van het bedrijf is opgenomen.
Lees ook heel goed de kleine lettertjes van zowel jouw ontslag documenten als die van een eventueel nieuw contract.
Want wegens de steeds stijgende loonkosten en bijhorende toeslagen zijn zowel vele werkgevers als vele vakbondsafgevaardigden volleerde meesters geworden in het omzeilen van wettelijke bepalingen hieromtrent.

Begrijpelijk als je het van hun kant bekijkt maar jammerlijk als je zelf andere, in jouw voordeel uitdraaiende, verwachtingen had.

Let ook op met het opnieuw aan de slag gaan in een part-time functie want bij eventueel ontslag wordt je hierop aangerekend. Wat concreet betekent dat je op een pak minder bijstand kan rekenen.

De meest optimale optie is ander werk vinden.
En als je dat echt wil vinden dan vind je dat ook, zeker weten.
Indien dat niet lukt dan is tijdelijk op werkloosheidsvergoeding terugvallen een volkomen gerechtvaardigd alternatief.

Bouw rond elke optie in gedachten een scenario op en let goed op hetgeen dit bij jou teweeg brengt.
Kies voor het scenario dat jou over heel de lijn het beste gevoel geeft en ga er dan voluit voor!!!

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dat staat niet in de cao dat is een wettelijke bepaling
ronron1212
10 jaar geleden
Na het ontslag: een WW-uitkering? Zijn werkgever en werknemer het eens over het ontslag met wederzijds goedvinden? En is er een beëindigingsovereenkomst ondertekend? De werknemer moet dan direct op zoek gaan naar werk. Lukt het niet om op tijd ander werk te vinden? Dan kan de werknemer een WW-uitkering aanvragen bij UWV via werk.nl. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Inschrijven en WW aanvragen. Als de werknemer WW aanvraagt, dan bekijkt UWV eerst of hij aan de basiseisen voldoet (bijv. wekeneis en voldoende urenverlies). Daarna beoordeelt UWV of het ontslag niet de eigen schuld van de werknemer is (‘verwijtbaar werkloos’). De werknemer is verwijtbaar werkloos als hij zich bijvoorbeeld ernstig heeft misdragen. Meestal ontslaat de werkgever de werknemer dan op staande voet. Maar ook als de werknemer zelf het initiatief neemt om zijn baan op te zeggen, zonder dat daar een dringende reden voor is, is hij meestal verwijtbaar werkloos. Is het ontslag de schuld van de werknemer (hij is dus verwijtbaar werkloos), dan krijgt hij meestal geen WW-uitkering of de eerste tijd een lagere uitkering. De werknemer kan accoord gaan met ontslag als:

De werknemer niet verwijtbaar werkloos is; •
De werkgever het initiatief heeft genomen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen; •
De opzegtermijn in acht is genomen; •
De werknemer niet ziek is. Dit heeft dan geen nadelige gevolgen voor een eventuele WW-uitkering. De werknemer hoeft dus ook niet te protesteren tegen het ontslag om een WW-uitkering te krijgen. Het volgende is nog wel van belang.