mag je als koeltechnieker hoogtevrees hebben?

ik heb hoogtevrees. als ik op een ladder sta of op het dak van een huis niet, maar als het boven de 30 meter ongeveer hoog wordt, dan begin ik best schrik te krijgen. het is eerder dat ik schrik heb op grote hoogte dat ik val, of dat een constructie niet stevig genoeg is ed. ik wil graag de opleiding van koel en warmte technieker gaan volgen. alleen vraag ik me af of het soort hoogtevrees dat ik heb me problemen op kan leveren bij het zoeken van een baan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Hier vind je informatie over de beroepen Koelmonteur en Servicemonteur Koeltechniek: http://www.nationaleberoepengids.nl/Koelmonteur http://www.nationaleberoepengids.nl/Servicemonteur_Koeltechniek Het woord "hoogte" of "hoogtevrees" vond ik niet op die sites. Wel moet de Servicemonteur Koeltechniek "op de hoogte" blijven van de ontwikkelingen op zijn vakgebied. Dat kan via cursussen, zo staat vermeld op de website.

Antwoorden (1)

Het is op z'n minst heel vervelend om hoogtevrees te hebben!
Hoogtevrees is een van de meest voorkomende angsten, je bent daarin dus niet uniek. Het goede nieuws is dat het erg goed te behandelen is met gedragstherapie.

De behandeling is kort en effectief. De kosten worden vergoed vanuit je basisverzekering. Waarom zou je er dan dus nog langer mee rond blijven lopen?

Een nieuwe vorm van behandeling die zeer succesvol blijkt te zijn is virtuele therapie (VRET). Bij virtuele therapie krijgt je een bril op, waarin levensechte beelden te zien zijn. Deze beelden zijn driedimensionaal waardoor diepte ontstaat. Je hoeft niet met je therapeut naar buiten om de angsten op te roepen. Je gaat in een veilige omgeving, een speciaal ingerichte behandelkamer, samen met je therapeut je angsten overwinnen. Je hoeft hiervoor geen echte hoogtes op te zoeken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat 91% van de patiënten baat heeft bij deze behandeling.

Overleg de mogelijkheden eens met je huisarts. Hij of zij kan je dan doorverwijzen naar een behandelaar bij jou in de buurt.

Succes!