moet ik bij thuisscholing HAVO alsnog een opleiding doen?

ik heb dit jaar mijn vmbo diploma gehaald en ik wou graag havo doen, en ik heb geen idee welke opleiding ik zou moeten doen want ik wil actrice worden en met mbo zit dat er niet in, en in biologie gezakt ben om naar havo te gaan.. mijn moeder kwam nu op het idee om misschien thuisscholing te doen voor havo, maar volgens haar moet ik dan alsnog naar een mbo opleiding, maar zover ik weet (bijv. de kindsterren) die doen dat ook maar hoeven ook niet naar school. weten jullie het misschien? want dit zou ik wel echt ideaal vinden.

en hoe vraag je zoiets aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland moeten kindsterren ook gewoon naar school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan havo heb je niet veel om actrice te worden, en nog veel belangrijker: je hebt er niets aan als je geen brood kunt verdienen als actrice. Een goede MBO opleiding in werk waar altijd werk is kun je beter investeren. Je wordt niet van de ene op de andere dag actrice omdat jij dat wil. Als je het al wordt zul je ook delen van het jaar zonder werk zitten of jaren geen werk hebben en dat kun je echt niet zomaar betalen. Een kind van mij zou dit echt niet mogen ZELFS al was het als kindster al beroemd want heel veel kindsterren kunnen daar niet de rest van hun leven van werken (of willen dat niet eens). Wordt eens wakker en denk op een serieuze manier aan je toekomst. Aan havo heb je helemaal niets, daarna moet je dan ook nog een HBO opleiding doen en je hebt inderdaad niet eens je startkwalificatie. ben je al 18?

Antwoorden (2)

Als je naar de havo wilt dan moet je een vmbo-tl diploma hebben. Je gaat dan meestal naar 4 havo, en in 5 havo heb je eindexamen. Voor thuisscholing gelden volgens mij dezelfde regels.

Als je actrice wilt worden, dan moet je naar de toneelschool. Schrijf je ook in bij een castingbureau. Kemna casting is de bekendste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast de leerplicht bestaat sinds 2007 de kwalificatieplicht. Dit houdt in dat jongeren tot 18 jaar onderwijs moeten volgen tot zij een startkwalificatie hebben. Een startkwalificatie is een havodiploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger. Geen idee hoe oud je bent en of dit voor jou ook geldt.

Maar het geldt zeker in Nederland ook voor "kindsterren".

Als je een thuisstudie doet bij een erkend opleidingsinstituut kun je daar ook een erkend diploma halen.
http://www.loi.nl/voortgezet_onderwijs/havo_volledig_programma/index.htm?cmp=knc-34210&HBX_OU=50&HBX_PK=%2Bthuisstudie%20%2Bhavo&kwd_id=14428-700731B2-9583-466B-A95A-F6026634FC06S24783435659&gclid=CKfj4Yf3kbgCFY1Z3godE0AAHQ

Denk er wel om dat je voor een thuisstudie heel veel discipline nodig hebt.

Of hier:
Je kunt ook losse vakken doen en Havo deelcertificaten halen.
http://www.nti.nl/beroepsopleidingen/havo-en-vwo/havo-losse-vakken/

Vaak worden ook lessen klassikaal gegeven, maar niet iedere dag.

Intussen kun je natuurlijk werken aan je toneelopleiding. Er zijn een veel plaatsen Centrums voor de Kunsten, waar ook toneelcursussen gegeven worden.

En je kunt zoeken naar een toneelvereniging bij jou in de buurt, waar men misschien nog (aankomend) acteurs en actrices zoekt.
http://www.bastatoneel.nl/