Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vertel ik mijn baas dat ik niet langer 1 dag extra zwart wil werken?

Ik wil dit gewoon netjes wit verdienen. Mede omdat ik het idee krijg dat mijn baas de enige is die hier van profiteert. Ik verdien namelijk wit 8 euro per uur, zwart 8,30. Dat is maandelijks nog geen tientje. Nadeel: ik krijg er geen vakantiegeld over en wanneer ik ziek krijg ik niet uitbetaald. Is het zo dat het uurloon naar beneden gaat als het aantal uren per week meer wordt? En hoe vraag ik dit mijn baas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
780
Computoon
10 jaar geleden
"Wit" verdien je per uur over het algemeen minder dan "zwart". Als de baas jou "wit" hetzelfde wil laten verdienen als "zwart", dan heeft hij hogere loonkosten. Dat zal nu net de reden zijn dat hij voor deze "constructie" heeft gekozen. Je hebt ook recht op 8% vakantietoeslag. En op een aantal vakantiedagen/uren dat afgeleid is van het daadwerkelijk gewerkte aantal dagen/uren. Maar dit is allemaal niet interessant. Werknemers zwart laten werken maakt je werkgever strafbaar en er staan hoge boetes op. Jij had er zelf destijds ook niet mee akkoord moeten gaan. En hoe je het moet vragen: ja, dat is lastig. Want je hebt kans dat hij je dan liever niet meer aan het werk heeft, verwacht dus weerstand. Maar zo'n 'zwartwerksituatie' kan niet blijven bestaan, vroeg of laat loopt hij tegen de lamp als er een grondige controle plaatsvindt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Gewoon eerlijk zijn, dat loont.
Zeg het op een rustige manier, vertel dat je het niet fijn vindt en dat het zwarte werken meer nadelen heeft dan voordelen.

En als hij zegt, dat wil ik niet, dan zoek ik iemand anders.
Dan kun je zeggen:

Zwart betalen is illegaal dus dat is geen goede reden voor ontslag.

Je mag best een beetje voor jezelf opkomen.. ook al is het moeilijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding