Daar is natuurlijk geen specifieke wet voor.

Maar we hebben natuurlijk BW 7: 611
"De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen."

Nu kunnen we natuurlijk van mening verschillen wat daar allemaal onder valt maar aan deze 'kapstok' kan met gezond verstand en een flinke dosis redelijkheid veel worden gehangen. Een werknemer die weigert met zijn collega's samen te werken, gedraagt zich niet als een goed werknemer.

Als de werknemer het uitdrukkelijk weigert, kan dit in het slechtste geval opgevat worden als werkweigering en de werkgever kan dan ontslag op staande voet geven. ("Er moet sprake zijn van een dringende reden, de dringende reden moet de werknemer medegedeeld worden en
ontslag op staande voet moet onverwijld gegeven worden.")
Computoon
10 jaar geleden
Wettelijk gezien is hier inderdaad weinig over geregeld. Wel heeft de werkgever een zorgplicht bij een zogenaamde "verstoorde arbeidsrelatie". Dit kan uiteenlopen van mediation, overplaatsing tot zelfs ontslag.

Van belang is natuurlijk de achtergrond van de weigering, kan je samen niet door een deur, loopt een van beiden de kantjes eraf of is er sprake van heftige conflicten, belediging of intimidatie of worden collega's in gevaar gebracht.

kijk maar eens bij http://www.arbeidsrechter.nl/conflicten-tussen-werknemers-personeel-oplossing-door-werkgever
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen gelukkig niet. Naast de antwoorden (Goede) hierboven is werk geen hobby plek.
Het is de bedoeling tegen betaling een prestatie te leveren. Of je dan je collega's aardig vindt of niet is eigenlijk van ondergeschikt belang. Wel prettig maar niet noodzakelijk.
Indien je collega gewoon in zijn functie werkt en samen met jou werk moet doen zal er volgens de werkgever geen dringende reden zijn om het niet te doen.

Een collega is geen vriend maar een zakelijk contact.