Krijg ik 200% of 300% uitbetaald op 2e paasdag?

Ik werk morgen in de supermarkt van 10.00 tot 18.00, ik hoor van de ene persoon dat ik 2 x krijg dan normaal, van de ander hoor ik dat ik zelfs 3x meer dan normaal krijg.. Weet iemand het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
38.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt aan je CAO

Het beste antwoord

200% is het sowieso maar het kan hoger zijn als het 'punt b', dat in het antwoord van Pelle vermeld is, van toepassing is.

In punt b staat in de CAO Grootwinkelbedrijven Levensmiddelen:
"b. Wanneer op een feestdag (niet tevens zondag) niet wordt gewerkt, geldt voor de
loondoorbetaling de voorwaarde dat de werknemer in de aan de feestdag
voorafgaande 12 weken, tenminste op 6 gelijknamige dagen moet zijn ingeroosterd.
Het aantal door te betalen uren is dan gelijk aan het aantal uren dat in die periode
gemiddeld op de bedoelde dag is gewerkt."

Dan lijkt mij de conclusie:
@ Werknemer werkt normaal gesproken ook op de dag dat de feestdag valt. -> De werknemer die gewoonlijk op de dag dat de feestdag valt werkt en nu niet komt werken krijgt zijn normale loon uitbetaald. (= punt b, als hij tenminste in de 12 weken vóór tweede paasdag minstens 6 keer op maandag heeft gewerkt)

@ Werknemer die normaal werkt op maandag komt ook op tweede paasdag werken? -> Krijgt loon dat hij sowieso al kreeg vanwege het vorige punt + gewerkte uren op tweede paasdag + toeslag op de gewerkte uren op tweede paasdag.

@ Werknemer werkt normaal gesproken niet op maandag en wel op tweede paasdag? -> Werknemer krijgt loon voor de daadwerkelijk gewerkte uren op tweede paasdag + de toeslag

@ Werknemer werkt niet op maandagen en komt ook niet werken op tweede paasdag? -> krijgt niets meer of minder dan normaal.

De toeslag kan in vrije tijd of in geld worden gegeven.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw conclusie klopt niet want b is NOOIT mogelijk in combinatie met een open winkel! Je derde voorbeeld komt dus niet voor. Ik had juist b weggelaten omdat de winkel blijkbaar open is en dan kan b helemaal niet meer van toepassing zijn.

Andere antwoorden (1)

Je krijgt 200%

Toeslagen en beloning op zon- en feestdagen
Voor de werknemer in volledige en onvolledige dienst en voor hulpkrachten geldt een toeslag:
c. Wanneer op een feestdag (niet tevens een zondag) - een dag waarop volgens het rooster normaal wordt gewerkt - wel wordt gewerkt, wordt per gewerkt uur naast de doorbetaling opgrond van punt b, per gewerkt uur het uur loon betaald met een (de gehele dag geldende) toeslag van 100%.