Verdien je minder met een 2e baantje?

Hallo,

Ik werk al 2,5 jaar bij de Jumbo. Mijn 3 jaar zit er bijna op en eindigt op 8 Augustus.

Ik verdien €4,98 NETTO. Nu hebben me ouders het over dat ik ook een 2e baantje kan zoeken. Kruidvat, Action, Blokker.

Nu begon ik daarover op school. En een zei tegen mij dat als ik dat zou doen dan zou ik niet volop geld verdienen van mijn 2e baantje.

Hij gaf een voorbeeld dat als ik €100 zou verdienen, het maar €20 is.

Is dit waar? Zo ja dan laat ik het maar eerst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De belasting kijkt naar wat je per JAAR verdient en of dat bij 1 of meer werkgevers is maakt niet uit. Je zal evenveel belasting moeten betalen.

Het probleem is alleen dat je maar bij 1 werkgever de loonheffingskorting kan toepassen. Dat gaat betekenen dat je van je andere loon grofweg 2/3 overhoudt van je uurloon maar als je in totaal niet meer dan 6500 ongeveer per jaar verdiend krijg je die betaalde belasting terug. Als je meer verdiend krijg je misschien niet alles terug of niets maar dat zou je ook hebben als je meer uren bij je eerste werkgever gaat werken.

Het is eigenlijk hetzelfde als met plotseling overwerk, daar houd je ook minder van over maar het wordt per jaar verrekend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens mag je aan die persoon vragen wie er in Nederland 80% belasting betaalt want het hoogste tarief ligt op 52% en dat betaal je over elke euro die je boven de € 55.991 bruto per jaar mag verdienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het LIJKT minder, doordat maar bij één werkgever de loonheffingskorting toegepast mag worden.

Door de loonheffingskorting betaal je over de eerste 6000 euro (ruim) geen belasting. Hierdoor krijg je bij één baantje een hoger bedrag netto uitbetaald, omdat je weinig belasting hoeft te betalen. Als je meer zou gaan werken, wordt dat verschil tussen netto en bruto groter. Ga je nu die meer uren werken bij een ándere werkgever, dan lijkt het net alsof je bij die werkgever meer belasting moet betalen dan bij de eerste.

Om het helemaal duidelijk te maken een rekenvoorbeeld, met grove getallen:

Iemand verdient per jaar 10000 euro. Over de eerste 6500 hoeft geen belasting te worden betaald. Dat betekent dat over 10000-6500=3500 nog 35% belasting dient te worden betaald. Netto houd je over die eerste 6500 dus 6500 over, en over de laatste 3500 nog 2275. Totaal is dan 8775 netto, ten opzichte van de 10000 bruto.

Diezelfde persoon neemt een tweede baan, waar hij wederom 10000 euro verdient. De loonheffingkorting is al toegepast bij de eerste baan, dus heeft hij al gekregen. Dat betekent dat hij over die hele 10000 euro, 35% belasting moet betalen. Dat wordt netto 6500 euro.

Het lijkt dan net alsof je over de tweede baan veel meer belasting betaalt dan over de eerste. In feite is dat ook zo, maar als je bij de eerste werkgever meer uren zou gaan werken, zou je ook die loonheffingskorting niet meer krijgen, dus betaal je net zo veel belasting.

Als jij scholier of student bent, zit je waarschijnlijk nog onder de grens van loon waarover je salaris dient te betalen. Door die loonheffingskorting betaal je dan niets. Maar omdat de loonheffingskorting maar bij één baan toegepast kan worden, zul je daar zelf achteraan moeten bij de belastingaangifte. Over dit jaar kun je begin volgend jaar aangifte doen. Zit je onder die grens, dan krijg je het hele bedrag aan betaalde belasting weer terug.

Als je nu de loonheffingskorting laat toepassen bij de baan waar je het meeste verdient, heb je daar direct voordeel van. Van het andere baantje kun je dan je teveel betaalde belasting (als dat inderdaad het geval is) volgend jaar terug vragen. Als je een fout zou maken en de loonheffingskorting bij het kleinste baantje laat toepassen, krijg je dit jaar minder geld maar wordt dan wordt dat bij de aangifte vanzelf recht getrokken.