Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verdien je minder met een 2e baantje?

Hallo,

Ik werk al 2,5 jaar bij de Jumbo. Mijn 3 jaar zit er bijna op en eindigt op 8 Augustus.

Ik verdien €4,98 NETTO. Nu hebben me ouders het over dat ik ook een 2e baantje kan zoeken. Kruidvat, Action, Blokker.

Nu begon ik daarover op school. En een zei tegen mij dat als ik dat zou doen dan zou ik niet volop geld verdienen van mijn 2e baantje.

Hij gaf een voorbeeld dat als ik €100 zou verdienen, het maar €20 is.

Is dit waar? Zo ja dan laat ik het maar eerst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
864

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De belasting kijkt naar wat je per JAAR verdient en of dat bij 1 of meer werkgevers is maakt niet uit. Je zal evenveel belasting moeten betalen.

Het probleem is alleen dat je maar bij 1 werkgever de loonheffingskorting kan toepassen. Dat gaat betekenen dat je van je andere loon grofweg 2/3 overhoudt van je uurloon maar als je in totaal niet meer dan 6500 ongeveer per jaar verdiend krijg je die betaalde belasting terug. Als je meer verdiend krijg je misschien niet alles terug of niets maar dat zou je ook hebben als je meer uren bij je eerste werkgever gaat werken.

Het is eigenlijk hetzelfde als met plotseling overwerk, daar houd je ook minder van over maar het wordt per jaar verrekend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens mag je aan die persoon vragen wie er in Nederland 80% belasting betaalt want het hoogste tarief ligt op 52% en dat betaal je over elke euro die je boven de € 55.991 bruto per jaar mag verdienen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het LIJKT minder, doordat maar bij één werkgever de loonheffingskorting toegepast mag worden.