Mag een arbeidscontract voor bepaalde tijd met terugwerkende kracht worden ontbonden?

Ik had een contract bij een werkgever voor de periode van 01-01-2013 tot 30-06-2013.
Vandaag (15 maart) kreeg ik na aankomst op het werk te horen dat werkgever niet tevreden was.
Ik heb (na onder druk gezet te zijn door werkgever met "we kunnen dit op een leuke of vervelende manier afronden") mijn handtekening gezet onder een brief dat contract in onderling overleg ontbonden wordt.
Nu bij thuiskomst (15 maart dus) zie ik pas dat deze brief voor ontbinding de datum van 1 maart 2013 draagt, en ik dan ook per 1 maart 2013 niet meer in dienst ben.
Ik heb werkgever telefonisch proberen te bereiken maar die geeft niet thuis.
Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 maart heeft hij niet voor niks gedaan. (wettelijk proeftijd is 2 maand) Maar dat kan ook in je voordeel zijn. (Je hebt geen ontslag genomen maar ben proeftijd niet doorgekomen.)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/arbeidsovereenkomst?ns_campaign=Thema-Werk_en_loopbaan&ro_adgrp=Arbeidsovereenkomst_en_cao-Arbeidsovereenkomst&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bproeftijd&ns_fee=0.00&gclid=CIqrvsvz_rUCFYdd3god9SsA_w
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijke proeftijd bestaat niet. Je hebt een proeftijd of niet. En deze kán 1 maand of 2 maand of aantal weken bedragen.
Als Rene inderdaad een proeftijd had, staat dit in de CAO of in het contract.
Computoon
11 jaar geleden
Moordigger: 'ontslag tijdens proeftijd' gaat hier niet op. Als een proeftijd is overeengekomen bij een tijdelijk arbeidscontract dat korter duurt dan twee jaar dan duurt deze maximaal een maand. Uit de vraag blijkt niet dat dit beding is overeengekomen. Dit maakt voor de beantwoording echter niet uit want al op 01-02-2013 was de eventuele proeftijd voor vraagsteller voorbij.

Antwoorden (4)

Je werkgever heeft misbruik gemaakt van jouw onwetendheid, jij hebt getekend, wat je niet had moeten doen, maar dat is niet terug te draaien. Je kunt hier niets meer aan doen, omdat de werkgever kan zeggen dat jullie dit al 2 weken geleden hebben afgesproken en nu pas getekend hebben. Je hebt hiermee je recht op ww verspeeld, en zal dus zo snel mogelijk op zoek moeten naar ander werk. Neem voor de zekerheid even contact op met het juridisch loket, misschien kunnen zij je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is zeker weten wel terug te draaien.
Het is stom, maar als ik het zo lees, heeft de werkgever "misbruik van de omstandigheden" gemaakt en op die grond kan je het zetten van je handtekening terugdraaien. Neem inderdaad contact op met het juridisch loket, zij kunnen je verder helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recht op ww is sowieso al verspeeld in verband met de wekeneis (gok ik zo)
Zo'n contract waarop getekend is kán nietig verklaard worden, maar dan moet de vraagsteller wel actie onderemen inderdaad.
Computoon
11 jaar geleden
Als dit de eerste werkgever is van vraagsteller, dan bestaat er in het geheel geen recht op ww. Een van de eisen voor een recht op de basis ww-uitkering (max. 3 maanden) is, dat in de laatste 36 weken voor iemand werkloos werd in minstens 26 weken gewerkt is. De wekeneis, inderdaad.
Als jij kunt bewijzen dat je na 1 maart nog gewerkt hebt, dan heb je een hele grote kans dat je dit nog wint. Je mag immers niet 2 weken voor niks werken.

Bel inderdaad het juridisch loket, leg de situatie uit en zij kunnen je zeker verder helpen. Wat deze werkgever heeft gedaan is in strijd met de wet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eerst naar juridisch loket !!
In wederzijds goedvinden mag contract nu wel beeindigd worden (en heb je dus ook recht op die twee weken) maar dan heb je ook ontslag genomen!
1 maart was einde proeftijd. Kon wel eens voordeliger (uitkering) voor je zijn.
Computoon
11 jaar geleden
1 maart was niet het einde van de proeftijd. Als er een proeftijdbeding was overeengekomen, was dit voor een proeftijd max. 1 maand. Het was namelijk een contract voor bepaalde tijd (met een maximale duur van 2 jaar).
Recht op ww is er niet, als deze werkgever de eerste was voor vraagsteller. Aan de wekeneis is namelijk nog niet voldaan. In het ongunstigste geval wordt het een bijstandsuitkering, als vraagsteller geen nieuw werk vind in de tussentijd.
Gelijk in aktie komen.

Stuur hem een brief waarin je aangeeft dat je het gevoel hebt onder druk gezet te zijn en niet akkoord gaat.
Ook dat je na 1 maart wel gewerkt hebt.

Schakel als je die hebt gelijk je rechtsbijstand in.

In dit geval zal een eventuele rechtszaak meestal met je meegaan als je na een korte termijn deze reactie aan je werkgever hebt gestuurd. juist om bescherming te bieden tegen het onder druk moeten tekenen.
Maar niet meer wachten!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwam deze vraag tegen hier op startpagina. In principe is het niet mogelijk wat je werkgever doet, aangezien je (neem ik aan) gewoon gewerkt hebt tot aan 15 Maart, dus dient er ook betaald te worden tot aan die datum. Enkele websites die je verder kunnen helpen omtrent dit onderwerp denk ik heb ik erbij vermeld. Eventueel rechtsbijstand inschakelen en dan een specialist op het gebied van arbeidscontracten.