Heb je minder kans op een sollicitatiegesprek als je geen gebruik maakt van Social media?

Ik kwam net een vacature tegen, waarin stond uitgelegd hoe de sollicitatieprocedure van het bedrijf wordt uitgelegd.

Een onderdeel van deze procedure is een screening online, waarbij je wordt gecheckt via social media, zoekmachines etc.

Aan de ene kant misschien wel logisch, omdat de werkgever wil weten met wie ze te maken hebben.

Zelf maak ik enkel gebruik van Whatsapp maar ik heb geen Facebook- LinkedIn-, en/of Twitteraccount, simpelweg omdat ik er geen belang bij heb om alles te delen; wat ik doe, waar ik ben, foto's etc.

Word je dan echt, zoals een jaar geleden in de media werd beweerd, als "verdacht" zelfs als je aan gevraagde functie eisen voldoet en bijvoorbeeld een V.O.G kunt overleggen?

Toegevoegd na 3 minuten:
* Hoe de sollicitatieprocedure van het bedrijf werkt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze je social media kunnen controleren, kan het zelfs nadelige gevolgen hebben in het ergste geval. omdat ze dan soms meer van je prive leven te weten komen dan dat nodig is . ( bijv fotos die niet door de beugel kunnen , berichten , gescheld ect. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft natuurlijk niet alles te delen en er geen foto's op te plaatsen. Verder is het helemaal niet de bedoeling dat ze op je twitter of facebook gaan kijken want als je het goed hebt gedaan kunnen ze niets anders zien dan je profielfoto. Linkedin is iets anders en dat wordt ook niet gebruikt om te zeggen wat je aan het doen bent en foto's te plaatsen.

Antwoorden (2)

Nee, in dit soort gevallen niet. Je maakt net zoveel kans als de andere sollicitanten.
Je hoeft hier zelfs niet in het bezit te zijn van een computer, om te kunnen solliciteren, als er bij een vacature staat aangegeven dat er via de mail gesolliciteerd moet worden, dan moet je dat ook doen, maar dat doet in dit geval niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
crea ik begrijp de minnen niet dus +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook een plus. Het antwoord is correct, al kán je minder kans maken als je niet in het bezit bent van een PC, tenzij het voor de baan écht niet nodig is. Maar zelfs met een baan als vakkenvullen bij AH (mijn dochter werkt er) wordt je geacht digitaal vaardig te zijn. Loonstrookjes, afspraken, mail, alles gaat digitaal.
Het antwoord op je vraag is in sommige gevallen: Ja. Het gebruik van social media bevordert je kansen op de arbeidsmarkt.

Je maakt doorgaans meer kans om uitgenodigd te worden als je social media inzet om jezelf te profileren. Een beetje afhankelijk van het type baan. Van een verkoper of consultant worden andere dingen verwacht dan schoonmaker. Als ik een verkoper nodig heb en die heeft een weblog over marketing, dan is dat interessant. Van een consultant die je inhuurt vanwege zijn kennis, verwacht je dat die kennis aantoonbaar is.

Op social media kan je laten zien wie je bent of wilt zijn. Dat laatste is een belangrijke nuance en wordt ook wel "personal branding" genoemd. Dan heb ik het niet over je twitteraccount met tekstjes dat je "opstaat". "moe bent" etc. En ook niet over een facebook pagina waarop je leuke nieuwtjes en roddels deelt met familie en vrienden. Bij voorkeur zijn deze social media gesloten voor vreemden.

Het is in feite de truc om te zorgen dat je bij het zoeken op jouw naam terecht komt op sites die je wel wilt delen. Voor het bedrijfsleven is LinkedIn bijvoorbeeld zo'n site. Dat is een soort facebook voor bedrijven en daar kun je je hele CV op zetten. Sommige vacatures worden ook via dit medium verspreid en solliciteren is dan soms alleen je linkedin profiel doorgeven. Als je een baan zoekt is het te overegen je in LinkedIn te verdiepen.

Het antwoord op je vraag is nee, als je bedoelt of je minder kans maakt als ze "Niets" van je vinden omdat je geen social media gebruikt of (beter) dit wél gebruikt maar hebt afgeschermd. Tenzij je solliciteert op een baan als Social Media expert zullen ze er niet over kunnen vallen als ze je niet kunnen vinden. Wat ze meestal doen is even online zoeken of er rare zaken naar boven komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Een klein gedeelte van de vacatures komt hiervoor in aanmerking maar het meeste deel wordt er alleen op die media gekeken of je wel of niet rare dingen doet op die media. Dus meestal gaat het niet op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat de min van jou is. Als dit is omdat je vindt dat slechts een deel van de vacatures hiervoor in aanmerking komt ben ik het niet met je eens. De letterlijke vraag is: "Heb je minder kans op een sollicitatiegesprek als je geen gebruik maakt van Social media?" Als een klein deel van de vacatures hiervoor in aanmerking komt is het antwoord Ja, indien... Net zoals ik aangeef dat voor een consultant dit belangrijker is dan voor een schoonmaakster. Ik geef precies aan in welke gevallen het wel en niet handig is om social media in te zetten en dat je dit dan vooral moet doen om jezelf te profileren, als je het doet. Er worden steeds meer vacatures via social media geplaatst overigens. Ik geef ook aan wanneer het niet uitmaakt, mits ze geen gekke dingen vinden. Het scannen op social media wordt vaker gedaan om te kijken of je geen gekke dingen doet, maar dat geef ik ook aan in mijn antwoord. Ik probeer dus inhoudelijk dieper op de vraag in te gaan.
ronron1212
11 jaar geleden
Het antwoord op je vraag is in sommige gevallen: Ja. Het gebruik van social media bevordert je kansen op de arbeidsmarkt.
hier ben ik het dus niet mee eens en vanuit mijn ervaring en die van mijn vrienden is het dus niet zo wij kijken en zoeken alleen op die media als we de boel niet vertrouwen.