Ik werk bij een gezin met pgb, stel ik heb 600 euro verdiend in de maand, hoeveel belasting moet ik betalen en hoe dien ik deze belasting in ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk ben je niet officieel in dienstbetrekking bij dit gezin. Belastingheffing gaat dan als volgt: het gezin moet halfjaarlijks en jaarlijks verantwoording afleggen over het bestede geld. Bij de jaarlijkse verantwoording moeten ze jouw gegevens, inclusief sofinummer doorgeven op een zogenoemde IB-47 kaart. Deze kaart wordt naar de belastingdienst gestuurd. Op die kaart staat wat jij het afgelopen jaar verdiend hebt bij dit gezin.
Jij moet die inkomsten aangeven op de aangifte inkomstenbelasting als resultaat uit overige werkzaamheden. Eventuele kosten - die je wel moet kunnen aantonen - mogen in mindering worden gebracht. Over alles wat dan overblijft moet je belasting betalen. Stel € 7.200, geen kosten: Over dit bedrag ben je 33,1% (is percentage 2012, kan iets gewijzigd zijn in 2013) belasting, dat is € 2.382. Hierop worden de heffingskortingen in mindering gebracht. De algemene heffingskorting was in 2012 € 2.033 en de arbeidskorting € 1.611. Per saldo hoef je waarschijnlijk heel weinig of geen belasting te betalen over dit inkomen. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de vraag of je naast dit inkomen ook nog ander inkomen ontvangt uit werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,

Als aanvulling op het antwoord van tbrewer: het kan zijn dat de pgb-houder wel aangifte voor de loonheffingen moet doen. Het gezin moet nagaan of er een dienstbetrekking is. Als er geen dienstbetrekking is, dan gaat het zoals tbrewer beschrijft.

Als er wel een dienstbetrekking is, en werk je 3 dagen of minder bij het pgb-gezien, dan gaat het nog steeds zoals in het vorige antwoord staat. Werk je meer dan 3 dagen in de week bij het gezin (ongeacht het aantal uren op een dag), dan doen zij aangifte voor de loonheffingen. Zij zijn dan voor de Belastingdienst jouw werkgever. Net als bij een andere werkgever betaalt het gezin dan een voorschot op je inkomstenbelasting rechtstreeks aan de Belastingdienst. Aan het eind van het jaar krijg je een jaaropgaaf en voer je de loongegevens in je aangifte op als loon.

Ronald
Webcareteam Belastingdienst