wat kan je met de veva opleiding doen richting korps mariniers rond je 30ste?

Ik ben 17 en wil de veva opleiding doen richting korps mariniers. Nou vroeg ik me af wat je kan doen als er geen werk in te vinden is of als je moet stoppen omdat je te oud wordt.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Veel ex-militairen komen in de beveiliging terecht, of worden ondernemer. Dit ondernemerschap kan natuurlijk van alles zijn.

Zonder diploma's op het vereiste niveau wordt er vaak gekeken naar wat voor werkervaring je hebt, als je bij het leger hebt gezeten zal je dus vaak in de beveiliging worden aangenomen. Als ondernemer schep je je eigen werk, maar ook daar is een diploma handig, al is het maar omdat je op die manier de vereiste voorkennis hebt om succesvol een eigen bedrijf te starten.

Hou er wel rekening mee dat hoe minder diploma's je hebt, hoe lastiger het is om werk te vinden, hoe minder keus je hebt en hoe minder salaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als beroepsmilitair EN VeVa instructeur (overigens niet bij de opleiding GROP (grondoptreden)) kan ik je het volgende antwoord geven;
Tijdens je militaire loopbaan kan je (op kosten van de baas) diverse opleidingen doen. Welke je dan doet is van teveel factoren afhankelijk om hier te vermelden.
Hou er wel rekening mee dat dit mogelijk minder word (bezuinigingen etc), maar tot op heden is dit nog steeds goed mogelijk.

Ook kan je je binnen het korps specialiseren in een bepaalde vakrichting. Door de diverse cursussen (tegenwoordig steeds vaker ook erkend in de burgermaatschapij) die je voor die specialisatie moet volgen breid je op die manier je kennis uit.
Een wapenspecialist heeft wat dat betreft natuurlijk minder aan die extra kennis dan bv een verbindingsspecialist, aangezien er in de burger maatschapij een stuk minder met wapensystemen word gewerkt...

Vanuit mijn vakgebied (regiment verbingsdienst, dus radio en computercommunicatie en alles wat daar bij komt kijken) heb ik al diverse collega's zien uitstromen naar bv KPN, glasvezelbedrijven etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het volgen van een opleiding bij Defensie is momenteel erg moeilijk, wegens bezuinigingen. En bureaucratische chaos.
voor de rest heb je ook gelijk.