Heb ik te maken met relatiebeding bij het overstappen naar de concurrent?

Als werkvoorbereider werk ik interim voor een detacheringsbureau. Hier heb ik twee opdrachtgevers gehad. Nu kan ik bij de concurrent beginnen met andere opdrachtgevers waarvoor ik nog niet interim heb gewerkt. Heb ik nu te maken met relatiebeding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Concurrentiebeding staat aangegeven in je contract, dat houdt in, dat je binnen een aantal kilometers niet bij een bedrijf mag werken, dat dezelfde specialiteiten heeft als het bedrijf waar je nu werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn contract staat onder relatiebeding: Tenzij er andere afspraken zijn gemaakt, geldt dat werknemer binnen 6 maanden nadat de arbeidsovereenkomst met bedrijf-X is beëindigd, niet direct of indirect via een derde voor de opdrachtgever mag werken bij wie hij in de voorgaande 12 maanden via of voor bedrijf-X heeft gewerkt. Hetzelfde geldt voor werkzaamheden bij bedrijven die aan diezelfde opdrachtgever gelieerd zijn. Bij overtreding wordt aan bedrijf-X een boete verbeurd van 500,-- per overtreding en 250,-- per dag dat de overtreding voortduurt of zich herhaald.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens mij heb je in dit geval niet met het relatiebeding te maken. Mits de opdrachtgevers voor wie je wil gaan werken niet, op wat voor manier dan ook, zakelijke banden hebben met de opdrachtgevers waarvoor je gewerkt hebt. En je mag ook niet gaan werken voor oude opdrachtgevers zelf. Beide bepalingen tot 12 maanden terug gekeken vanaf het moment dat je stopt met werken voor het huidige detacheerder. Die bepaling 'gelieerd aan dezelfde opdrachtgever' is wel een lastige. Want dan zou je (via de Kamer van Koophandel) precies moeten weten welke moeder-, zuster- of dochter (meestal) BV's je huidige opdrachtgevers alllemaal hebben, om zeker te weten dat je niet gaat werken bij eentje die tot hun 'familie' behoort. Dat is aan de 'buitenkant' namelijk niet te zien, want zo'n zuster of dochter (of anderszins gekoppeld 'familielid') kan natuurlijk een heel andere naam hebben.

Het beste antwoord

Nee In dit geval niet. Al zou deze opgenomen zijn zal een concurrentiebeding voor het werken in dezelfde beroepsgroep maar een ander bedrijf onrechtmatig zwaar zijn.

Een rechter zal bij een concurrentiebeding altijd ook nog kijken naar de zin van het beding.

Je hebt een beroep en gaat via een ander W&S bureau bij een ander bedrijf werken. Dat zal nooit onder zo een beding kunnen vallen.

Het kan wel als: Je voor een bedrijf gaat werken via een W&S bureau bij een klant waar je al gewerkt hebt. Of als je bij een directe concurrent gaat werken waar je je kennis van het bedrijf kan (mis)bruiken.

Het moet echter wel altijd benoemd zijn. En het is of binnen een bepaalde straal of bij een concurent. beide mag ook niet meer.