Mag mijn vroegere werk mij ontslaan omdat ik een contract van 20u weiger, en een 16uren contract wil? meerdere collega's hebben deze namelijk

Ik heb een lange tijd fulltime gewerkt bij een callcenter wat ik erg leuk werk vond. Echter begon ik midden dit jaar weer aan een opleiding, en zou ik minder gaan werken. Vele collega's van mij hebben 16u contracten, en ik hoopte deze ook te krijgen. Helaas wilde ze mij geen lager contract geven dan 20u. 'Omdat de baas geen lagere contracten als 20u wil geven' Toch bestaan er nog (ex-)collega's die er van 16u hebben.

De personen met een 16uren contract werken er nu al wat langer, en hebben deze nog gekregen van de 'oude' baas, de nieuwe baas wil deze lage contracten laten uitsterven.

Ik heb helaas mijn contract moeten beëindigen doordat het teveel uren waren, ik hoop alsnog mijn 16uren te krijgen. Ze waren namelijk tevreden met mij, en ik met hun. Mijn supervisor wilde mij ook graag een lager contract geven, maar werd steeds geweigerd door de nieuwe baas.

Mag dit, wat het werk doet? Is dit niet een vorm van discriminatie? Er werken namelijk veel studenten, en 20 uur voor een student is erg veel.
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij je contract beëindigd hebt mogen zij je alle contracten aanbieden die ze willen. Je bent immers niet meer bij ze in dienst. Je komt als het ware opnieuw in dienst. 20 uur of niets, helaas maar waar! Lastige beslissing. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze mogen je niet ontslaan (tenzij je een 0-uren contract hebt op dit moment), maar ze kunnen wel gewoon zeggen dat je contract niet verlengd wordt.

Als jij geen 20 uur wilt werken, dan hebben ze voor jou 10 anderen. Heel simpel. Als de nieuwe baas geen 16-uren contracten meer wil verstrekken, dan is het over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als uw contract afloopt en de werkgever bied een ander contract dan wat u wenst hebt u pech als de werkgever het aantal uren niet naar beneden wil bijstellen.

Overigens geeft hij u dan geen ontslag, het contract is afgelopen en wordt niet meer verlengd.