Heb ik recht op vrije dagen?

Ik werk ik een groep met huidtherapeuten en ik ben de enige pedicure, ik wil graag een weekje vrij met de kerstdagen maar omdat er voor mij niemand anders is is het voor mij niet mogelijk om te vrij te krijgen omdat ze in een gebouw zitten met continue zorg (volgens mijn bazin) Als een van mijn collega's vrij neemt dan neemt een ander het over maar dat heb ik dus niet. Heb ik recht op vrije dagen ook al is er geen vervanging?? En hoe reageer ik hier op??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ken je geen collega pedicure die als invaller voor jou kan komen werken? Dan kan je het op die manier aankondigen: dan en dan ben ik vrij, en is ... beschikbaar voor de nodige behandelingen. Iedereen heeft recht op vrije dagen!

Antwoorden (3)

Iedereen heeft recht op vakantie, dus jij ook. Je werkgever kan niet van je verwachten dat je nooit vrij neemt.

Maar je werkgever kan wel vakantie in een bepaalde periode weigeren. Het opnemen van vakantiedagen gaat daarom altijd in overleg. Je hebt dus niet het recht om altijd vrij te krijgen op de momenten die je zelf kiest.
11 jaar geleden
Ja, je hebt recht op vrije dagen. Maar niet altijd op het moment dat het jou uitkomt. Dit zijn je rechten (meer details via de link):

"In principe moet uw werkgever instemmen met uw vakantiewensen. In 2 gevallen mag uw werkgever van deze regel afwijken:

Er is een collectieve vakantie vastgesteld (zoals in de bouw en het onderwijs) of er staan afspraken in uw arbeidsovereenkomst.
Uw vakantiewens levert grote problemen op voor de bedrijfsvoering. In dat geval moet de werkgever wel akkoord gaan met een andere vakantieperiode van 2 weken lang of 2 maal een week.
Recht opnemen vakantiedagen
U moet ieder jaar de vakantiedagen kunnen opnemen waar u minimaal recht op heeft. Uw werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'."

Op zich zijn er blijkbaar zwaarwegende bedrijfsbelangen waardoor je in de kerstperiode niet vrij kunt zijn. Wat zwak is aan het argument van je werkgever is dat als jij een andere keer vrij bent er toch ook niemand is? Eigenlijk hoort je werkgever het zo te regelen dat er vervanging is (al is het maar op oproepbasis of inleen van een collega) op de momenten dat jij afwezig bent. Als je morgen je been breekt moeten ze toch ook iets regelen.

Maar in dit geval zit je met je werkgever en zul je er, los van je rechten, uit moeten zien te komen. Is er een tussenoplossing denkbaar? Dat je bijvoorbeeld 3 dagen werkt ipv 5. Of alleen in de ochtenden. Of alleen op afspraak? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij nooit vrij kunt zijn omdat je werkgever het niet kan opvangen. Dat kan incidenteel eens gebeuren, maar niet altijd.

Kortom: ga in overleg met je werkgever en probeer er samen uit te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker heb je daar recht op. Je krijgt 2 snipperdagen per gewerkte maand die je in principe mag gebruiken wanneer je zelf wilt, mits je de datum dat je vrij wil op tijd doorgeeft. (2 weken van te voren is vaak voldoende)

Tijdens vakantie, feestdagen en drukke periodes kan je baas je verzoek weigeren. Het is (vind ik) een spelletje van geven en nemen. Schappelijkheid van beide kanten, want jullie kunnen het elkaar zo zuur maken als jullie willen, maar dat zal voor beide niet de bedoeling zijn. Als je dit jaar met de kerst geen vrij krijgt, vraag dan meteen voor volgend jaar kerst een week vrij. Gaat ook dat niet lukken, zouden ze bij mij toch echt een hele goede rede moeten hebben waarom, en vraag ik die week 200% uitbetaling, + het jaar daar weer op vrij met kerst. Als dat niet lukt mag je gaan dreigen met de vakbond (als je er lid van bent) of eraan gaan denken om een andere baas te zoeken.

Je kunt er het best met humor, maar wel met grenzen op reageren. Laat duidelijk merken dat je "nee" durft te zeggen, kom met alternatieven en trek daar waar nodig een grens.

Als er dan nog niets te regelen valt en je baas blijkt een slavendrijver, zeg dan dat de werkdruk je te veel word (wat dan ook zo is door al die verloren moeite) en ga de ziektewet in. Zo zou ik het doen, maar dat is ieder voor zich. Fijn werken bij/met je baas, moet van 2 kanten komen.