Je kunt een cursus gaan volgen om assertief te worden(zie bronvermelding). De vraag is of dit echt helpt. Mensen hebben snel door dat je een cursus doet en pikken dit niet, want ze zijn dat niet van jou gewent, daarbij komt dat heel onnatuurlijk over.

Mensen die van nature niet assertief zijn, zijn mensen die niet goed kunnen communiceren. Niet goed communiceren is dan ook weer een gebrek aan communicatie.
Kortom hoe meer je communiceert hoe beter je daarin wordt. Mensen in warmere landen zijn hier over het algemeen beter in.

I.p.v. je eigen belang naar voren halen is het juist beter om je te concentreren op andere mensen. Vaak zijn mensen die niet goed communiceren mensen die veel alleen zijn en op zichzelf staan, een logisch gevolg daarvan is dat mensen egoïstisch worden.
Probeer zoveel mogelijk om andere mensen te helpen wanneer het uitkomt(niet ten koste van je eigen werk), probeer ook mensen goed in de ogen aan te kijken, probeer ook meer om gunsten te vragen aan andere mensen, denk nooit dat andere mensen niets voor je willen doen want ze zijn daar meestal graag toe bereid,
Het komt vaak beter over om te vragen dan door de boel zelf proberen op te lossen.
Dit versterk juist deze band juist.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sorrie, ik had het woordje ´sub´niet gelezen.
Subassertief kun je dus worden door je eigenbelang weg te cijferen. Op zich wel interessant, wanneer je dit doet ga je merken dat je veel meer gewaardeert en respect krijgt doordat je niet handelt uit eigenbelang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het van nature zou zijn, zou iedereen het hebben. Het is dus aangeleerd.

Overigens zijn er assertiviteitstrainingen om assertiever te worden. Het is dus aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus dit kan je veranderen? handig om te weten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus alle soorten karaktertrekken zijn aangeleerd?!