Wat te doen als jij als enige werknemer in het bedrijf ziek bent en de baas is onbereikbaar?

Laatst was ik ontzettend ziek, ik wilde mij ziekmelden maar de baas was onbereikbaar. Ik heb overal naartoe gebeld, huis, mobiel, zaak, ik kreeg geen gehoor. Nu was het zo dat ik op die dag alleen stond in de zaak, ik open en sluit af op bepaalde dagen in de week. Eigenlijk was ik te beroerd om uit bed te komen, maar ben toch gegaan, ik kan de klanten moeilijk voor een dichte deur laten staan terwijl ze een afspraak hebben, meerendeels van de klanten begreep bij aankomst dat het eventjes niet ging en maakten een nieuwe afspraak. Eind van de dag had ik hem eindelijk te pakken, hij vroeg me de zaak te sluiten als het sluitingstijd was en verplichtte mij om de dag erna ook te komen omdat ik zogezegd 'onmisbaar' ben. Kan dit zomaar? Ik ben nogsteeds niet helemaal beter, kan dit komen doordat ik geen kans kreeg om uit te zieken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Er is geen enkele baas die jou kan verplichten om te komen als je ziek bent.

Ga naar je huisarts en als die van mening is dat je geen arbeid kunt verrichten blijf je thuis, de tijd dat werknemers als slaaf behandelt werden is allang voorbij.

Geen personeel hebben bij ziekte is het risico dat jou baas neemt, zeker als hij zelf onbereikbaar is op dagen dat jij moet werken en hij vrij is.

Bedenk dat je gezondheid vele malen belangrijker is dan je baas.

Dat je nog steeds niet volledig hersteld bent kan inderdaad komen omdat je geen rustperiode hebt genomen toen je ziek was, een verwaarloosde griep kan heel veel schade aanrichten in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tikrit
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou hij mij kunnen ontslaan als ik de zaak dicht laat? Omdat hij schade loopt doordat de klanten niet geholpen worden, of is dat zijn 'pakkie an'? En is alleen een bezoekje aan de huisarts genoeg of moet de huisarts bijvoorbeeld een briefje schrijven, zoals er op scholen wel eens wordt gedaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk dat er wel een ontslag zal volgen maar een ontslag opstaande voet is niet gerechtvaardigd. Als hij je wil ontslaan zal hij een ontslagvergunning moeten aanvragen, deze zal hij niet krijgen op deze gronden, ontslaat hij je toch zal dat met een riante ontslagvergoeding moeten gebeuren. desnoods kan je de ontslagvergoeding via de rechter afdwingen. Lid worden van een vakbond is in deze ook niet onverstandig, zij kunnen je ook verder helpen.
Als je ziek bent moet je de kans krijgen om thuis uit te zieken.
Dat 'onmisbaar' is natuurlijk betrekkelijk. Je kunt ook in het ziekenhuis belanden en dan kan je baas toch echt niet verwachten dat je de zaak opent.
Maak dus een goed afspraak voor het geval je weer ziek wordt of door iets anders plotseling niet kunt komen.
Zeker in een bedrijf met één baas en één personeelslid behoort de baas (en jij natuurlijk ook) mobiel bereikbaar te zijn.
Zorg dat er een in geval van nood een andere persoon voor jou kan invallen. Probeer je baas er dus van te overtuigen dat er zo snel mogelijk een tweede persoon als oproepkracht wordt ingewerkt.
Zet alles ook op papier, zodat er later geen onenigheid over ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de wet is geregeld "geen arbeid dan ook geen loon" zoals te vinden is in Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 627.

Echter bestaat hier een uitzondering op en dat is geen arbeid bij ziekte.

De werkgever kan in ergste geval het loon opschorten. Een goede werkgever zou dit pas doen na overleg met een bedrijfsarts als je niet echt ziek zou zijn.

Dan kun je naar het UWV voor een deskundige oordeel van de arts daar. Deze 'second opinion' kun je dan meenemen naar het kantongerecht en je loon vorderen.

Echter ben je "maar" een werknemer. Als je morgen onder de auto komt moet het werk ook doorgaan. Dit is het probleem van de werkgever en niet van u.

Zo kan je je chanteren om nooit vrij te nemen en over te laten werken. Ik zou me gewoon ziek melden en als hij zegt dat je moet komen dat je eerst een arts wilt raadplegen. Ga naar UWV en vertel dit verhaal en vraag hun arts even naar je te kijken voor eventuele bewijsvoering.

Succes,
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen arbeid geen loon klopt maar dan heeft het persoon / gezin het recht op een uitkering, wetboek dus geheel lezen en niet allen de stukjes die interessant staan. Baas mag pas loonbetaling opschorten als aanwijzingen zijn dat de werknemer misbruik maakt van de ziektewet, dit betekent dat er iemand anders dan de werkgever geconstateerd moet hebben dat de werknemer niet ziek was op dat moment of dat werknemer niet beschikbaar was voor onderzoek (niet thuis met een geldige reden). Ook het UWV is geen god en kan ook niet nadien vaststellen of iemand op een bepaalde datum arbeidsongeschikt is geweest, bewijs van een bezoek aan de huisarts wordt wel meegenomen maar is ook geen doorslaggevend bewijs. Overigens stelt de werkgever dat de werknemer arbeidgeschikt was, hij zal dan ook met bewijs voering moeten komen dat het zo is en niet anders om. Al met al een verhaaltje waar vraagsteller weinig aanheeft.
Castle
11 jaar geleden
Je zegt heel veel maar bewijst heel weinig. Misschien dat een goede redevoering me nog enig respect voor je verhaal zou geven. Nu is het ongenuanceerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees de ziektewet maar is door: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001888/volledig/geldigheidsdatum_12-10-2012#Opschrift en burgerlijkwetboek 7 artikel 629: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel10/Afdeling2/Artikel629/geldigheidsdatum_12-10-2012 Neem daarbij de nodige jurisprudentie en dan merk je dat je hier toch aardig wat steken laat vallen.
Castle
11 jaar geleden
Ik ben toch sterk van mening dat je de wetten verkeerd interpreteert. Kijk o.a. naast de bw's (die mijn optiek hier erg duidelijk over zijn). Kijk bijvoorbeeld aan een bedrijf die hier de trainingen over geeft en zich er voor uitleent: http://www.devizion.nl/consultancy/casemanagement Daar staat het nog eens mooier uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals zoek de nodige jurisprudentie er over op en zal je op je woorden moeten terugkomen.