Mag je als je folders loopt ook met kerst langs de deuren voor wat extra geld?

Ik heb nog geen wijk maar twijfel tussen een folderwijk en een krantenwijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

Ja dat mag en meestalkrijg je van het bedrijf ook kaartjes die je dan afgeeft.
11 jaar geleden
ik denk van wel want bij ons komen ze ook langs voor geld maar dat is een paar dagen voor kerst dacht ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat schijnt te mogen en wordt niet als het wettelijk verboden vergrijp 'bedelarij' gezien.

De mensen zijn bij een dagblad geneigd meer te geven dan bij een weekblad of folder. De dagbladbezorger moet elke dag 'door weer en wind' aan de slag, de huis-aan-huiskrant- en folderbezorger niet. Aan de andere kant: bij een huis-aan-huisblad/folderwijk heb je meer 'klanten' dan het aantal abonnees op een dagblad.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een aanvulling uit een bronsite:
de verdiensten van de 'kaartjes' schijnen niet slecht te zijn:

"In de periode tussen kerst en Oud en Nieuw, krijg je zogenaamde “nieuwjaarskaartjes” waarop een nieuwjaarswens staat. De verdiensten zijn goed: zo rond de 200 à 300 euro gemiddeld."

Niet vergeten op te geven aan de belasting als je aangifte moet doen...

Toegevoegd na 1 dag:
Het verschil met 'bedelarij' is van wezenlijk belang. Ik schreef hierboven overigens dat 'bedelarij' wettelijk verboden is maar het is in 2000 geschrapt uit het Wetboek van Strafrecht al kan er nog steeds een verbod op bestaan vanuit de APV (Algemene Plaatselijke Verordening.)

Als de bezorger vraagt om geld voor zichzelf is het bedelen. Verbod hierop kan in de APV staan.
Maar zo gebeurt het in de praktijk vaak niet. De bezorger belt aan, biedt een kaartje aan en wenst het beste voor het nieuwe jaar. Niet meer, niet minder. Dat is geen bedelen. De bedoeling van de bezorger is dan (uiteraard) dat de 'klant' van de bezorger de 'hint' begrijpt en hem/haar een financiële kleinigheid toestopt. Anders had hij het kaartje gewoon in de brievenbus kunnen deponeren.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had als 14-jarige (of zoiets) ooit een folderwijk, en ben er vóór december mee gestopt. Het werd fysiek te zwaar, maar dat bedelen geheel gelegitimeerd aan me voorbij laten gaan, was een mooie bijkomstigheid. Wat zag ik dáár tegenop zeg, ik liep al maanden te overwegen of ik nu gewoon de kaartjes door de brievenbus zou doen of toch maar aan zou bellen (als 14-jarige was ik niet zo snel geneigd om tegen de alomtegenwoordige verwachting en andermans gewoonten in te gaan, vandaar). Ik blijf het een rare gewoonte vinden. Afgelopen jaar had ik er ook een paar aan de deur, terwijl ik een nee-nee sticker heb, en dus geen folders of huis- aan huisbladen ontvang(!)
ik woon in een grote stad en heb nog nooit iemand aan de deur gehad voor een "kerst-/oud&nieuw-groet" anders dan voor de wijkkrantjes en dagbladen/kranten, aangezien ik weet dat bezorgers er zeer snel bij zijn, neem ik dus aan dat het niet mag, maar zeker weten doe ik dit niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is formeel neen.
Wel is het toegestaan om bewoners van je bezorgadressen (dmv het aanbellen en het overhandige van kaartjes) fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar te wensen. Als de ontvanger dan een tip geeft, gebeurd hier niets wat wederechterlijk is.
Je moet dan wel daadwerkelijk de bezorger zijn anders dan maak jij je schuldig aan het aannemen van een valse hoedanigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar is je antwoord nu 'formeel' nee op en wat is er opeens dan wel toegestaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik beantwoorde de vraag: mag je als folder bezorger met de kerst voor wat extra geld langs de deur. Dit mag formeel niet als de bezorger dit als primair doel zou hebben. Er is echter een soort van traditie ontstaan waarbij de bezorgers met kaartjes langs de deur gaan met de beste wensen. Het is dan gebruikelijk dat de bezorger in kwestie getipt wordt met een klein centje. Deze vorm van langs de deur gaan is op deze manier wel toegestaan.
Ja dat mag. Ik kreeg toen ik folders bezorg ook kaartjes die ik rond mog brengen. Je heb wel kans dat je minder of geen geld krijgt aangezien je folders bezorgt.