Mag ik weigeren meer uren te werken?

Ik heb een contract van 20 uur, daarnaast een studie voor het bedrijf en een gezin plus huishouden. Ik werk pw gemiddeld 30 tot 32 uur. Overuren krijg ik uitbetaald Dit vind ik te zwaar. Er zou een collega bij gezocht gaan worden maar tot op heden is er verder geen actie ondernomen. Kan ik weigeren om meer uur te werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17K

Antwoorden (3)

Ja, dat mag je weigeren. Als in je arbeidscontract staat dat je 20 uur werkt ben je niet verplicht om structureel meer uren te werken. Als blijkt dat je geregeld te veel uren werkt moet het arbeidscontract worden aangepast.
Er wordt gesproken van structureel overwerk wanneer er per 16 weken meer dan 768 uur wordt gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent nooit meer uren verplicht om te werken dan je hebt afgesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je kan aan je baas aangeven dat de huidige regeling meer van jou vergt dan je aankan.
Ik zou dus de term weigeren niet gebruiken omdat dit heel anders overkomt bij de baas dan wanneer je aangeeft dat Jouw fysische en psychische limiet bereikt is.

Indien de baas daar echt geen oren naar heeft dan stel je jezelf de vraag of je eventueel het risico wenst te lopen om jouw werk te verliezen.
Indien jij opgewassen bent tegen eventueel ontslag dan blijf je een weekje thuis om te recupereren. Eventueel met doktersattest.
Je geeft dit vooraf duidelijk aan bij je baas zodat hij merkt dat je werkelijk aan jouw limiet bent.

Heel veel werkgevers zijn namelijk minder snel moe dan de doorsnee werknemer en ze kunnen met de beste wil ter wereld vaak niet snappen dat anderen hun tempo niet kunnen volgen.
Soms zijn er extra signalen nodig om dat te laten doordringen.

Indien jij jouw job niet kwijt wil dan geef je dat ook heel duidelijk aan bij jouw baas.

Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar in vele bedrijven in België krijgen werknemers een premie als ze een nieuwe collega aanbrengen. Misschien kan je dit eens voorleggen bij jouw baas?

Ik heb enkele links toegevoegd waarin sprake is over zo'n wervingspremie en/of aanbrengpremie.

Liefs, Succes en Big Smile van me