Hoe komt het dat het zolang duurt voordat je met pensioen kan gaan?

Ik weet wel dat vergrijzing een groot rol mee speelt, maar wat nog meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Mensen worden steeds ouder, waardoor ze veel langer
dan vroeger van hun pensioen kunnen genieten (en er
dus een grotere pot met geld moet zijn)
2. Het aantal werkende mensen vermindert.
De bevolking vergrijst, wat inhoudt dat minder mensen
de pensioenpot vullen, terwijl er steeds meer ouderen
komen die hun deel uit de pot nemen.
3. Pensioenfondsen nemen risico's met je geld.
Afhankelijk van de economische situatie is de pot met
geld groter maar op dit moment kleiner dan de
behoefte.
De waarde van de ingelegde pensioengelden loopt
parallel aan de beurswaarde.

Uitgaande van deze en andere maatschappelijke / economische feiten kan berekend/ingeschat worden
dat de pensioenleeftijd omhoog moet om betaalbaar
te blijven.

N.B. Als je een speciaal talent hebt, van een rijke tante
erft, een uniek commercieel idee hebt of de jackpot
wint, dan kun je je pensioenleeftijd uiteraard zelf
vervroegen :-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat komt omdat het zo lang duurt dat je de pensioengerechtigde leeftijd hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet gedurende je hele leven een potje met geld vullen om de rest van je leven mee te betalen. En naarmate mensen ouder worden, moet er meer geld in dat potje -> Je moet langer doorwerken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onbetaalbaar aan het worden volgens de geleerden..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zijn de geleerden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geleerden zijn ons kabinet en hun adviseurs.
Het heeft er ook mee te maken dat onze levensverwachting steeds hoger wordt door technologische ontwikkelingen op medisch gebied. Daardoor worden we ouder en om het betaalbaarder te maken om ons in ons levensonderhoud te blijven voorzien, moeten we langer doorwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om geld uit te kunnen geven aan voedsel, onderdak en luxe zaken heb je inkomen nodig. Dit inkomen krijg je door te werken of door een uitkering. Als je oud genoeg te gaan om te stoppen met werken (dus met pensioen te gaan) moet je een spaarpotje hebben gevuld waarmee je zorgt dat je toch maandelijks geld kan krijgen. Dit is dus je pensioen.
Hoe langer je werkt, hoe meer geld er in dat potje gaat en dus hoe hoger je pensioen wordt. Als je bijvoorbeeld na 5 jaar zou stoppen met werken en je de rest van je leven van dat spaarpotje moet rondkomen zou je misschien € 3,20 per maand krijgen (als je dat al redt). Je moet dus lang werken om te zorgen dat je meer pensioenopbouw hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt elk moment met pensioen gaan,maar de uitbetaling begint pas op je 65ste.En het zal dan waarschijnlijk een uiterst gering bedrag zijn! Dat is dus de reden,dat het zo lang duurt. Het pensioen moet opgebouwd worden en hoe langer je betaalt,des te groter zal het pensioen later zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We worden gemiddeld steeds ouder en dus zou je ook langer kunnen werken. Wat ik overigens niet vind voor iemand met een zwaar beroep, maar goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorwerken tot je 67ste. Onder meer met deze maatregelen wil het kabinet de economische crisis te lijf gaan.