Kan ik in mijn contract zetten dat je niet op Zondag wil werken?

Ik ben verkoper en wil graag in mijn contract zetten dat ik niet op Zondag wil werken. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Natuurlijk kan dat, moet je er wel bij zetten waarom je niet wil/kan.
11 jaar geleden
Je kunt het willen maar het kan ook zijn dat je werkgever dat niet wil. Daar moet je dus in dat geval samen mee uit komen. Als je daar al langer werkt en tot nu toe altijd op zondag hebt gewerkt kan dat lastig worden als er geen collega's zijn die vaker op zondag willen werken maar misschien is dat niet nodig. Als je er nu pas gaat werken zal de werkgever willen afwegen of hij/zij jou dit kan toezeggen of niet.

Kortom: je geeft wat weinig informatie maar in sommige gevallen kan het zijn dat je werkgever niet akkoord gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van een officiële site (zie bron):

"Ben ik verplicht om op zondag te werken?

U hoeft op zondag niet te werken, tenzij u met uw werkgever van tevoren heeft afgesproken dat dit nodig is door de aard van het werk.

Noodzaak zondagswerk

U kunt met uw werkgever afspreken om op zondag te werken als het soort werk dat u doet het werken op zondag vereist. Bijvoorbeeld als u werkt in de gezondheidszorg, horeca of bij de politie of brandweer. Maar het kan ook voorkomen in de industrie, als een bepaald productieproces niet onderbroken mag worden.

Zondagswerk door bedrijfsomstandigheden

Bedrijfsomstandigheden kunnen zondagswerk noodzakelijk maken, waar dit eerst niet het geval was. In dat geval moet uw werkgever eerst met de ondernemingsraad (OR) overeenstemming bereiken. Bovendien moet u zelf instemmen met het werken op zondag. Als het verzoek van de werkgever redelijk en goed onderbouwd is, kan het onder goed werknemerschap vallen om hiermee in te stemmen.

Minimum aantal vrije zondagen

U heeft minstens 13 vrije zondagen per jaar. In uw cao kan zijn afgesproken dat het aantal vrije zondagen minder dan 13 is. In dat geval moet u daar zelf mee instemmen."

Toegevoegd na 1 uur:
Tot zover de bron.

Op grond van het vorige lijkt het niet al te veel moeilijkheden op te leveren om zoiets in je arbeidsovereenkomst te laten zetten, het zou niet eens hoeven.

Maar vermoedelijk bedriegt de schijn.

In het bovenstaande kom je al een zin tegen als:

"U kunt met uw werkgever afspreken om op zondag te werken als het soort werk dat u doet het werken op zondag vereist."

Tegenwoordig doen nogal wat winkels met de grote mode van de koopzondagen mee, eenvoudigweg omdat andere winkels ook meedoen en omdat 'we' er nu eenmaal ooit mee begonnen zijn. Er zijn immers mensen die geen leukere vrijetijdsbesteding hebben dan 'winkels kijken'/'goederen kopen op zondag'. Er zijn zelfs supermarkten met openstelling op zondag. Alsof de dagelijkse openstelling van 08.00 tot 20.00 op werkdagen nog niet voldoende is om hagelslag en koffie aan te schaffen. In zo'n situatie kan het zijn dat je een morele druk ervaart van de werkgever om tóch op zondag te werken, ook al kan hij je dat niet verplichten volgens de wet (met de bekende uitzonderingen.) Want als hij het voor jou goedkeurt dat je (ik vermoed om principiële reden) niet op zondag wil werken, moet hij het ook goedkeuren voor je collega's die gewoon in het weekend vrij willen zijn. En op een gegeven moment zit hij dan met onderbezetting.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Desondanks lijkt het me geen overbodige luxe om toch in het arbeidscontract op te laten nemen dat er om principiële redenen niet op zondag gewerkt wordt. Met een beetje liberaal kabinet is een wetswijziging zo voor elkaar en dan hoeft er in ieder geval geen discussie meer plaats te vinden.
Jij kan de clausule om op zondag vrij te zijn in jouw contract 'laten' zetten want volgens mij is het nog steeds jouw baas of hogere in rang die het contract dient op te stellen en ter goedkeuring dient te ondertekenen, toch?
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Succes ermee enne...

Anyway Have Fun Any Way!